Dofinansowanie do budowy domu: programy, zasady, kwoty dotacji

Dofinansowanie do budowy domu
Dofinansowanie budowy domu

Wybudowanie domu związane jest ze sporym wydatkiem. Najczęściej inwestycja finansowana jest ze środków własnych i dodatkowo z kredytu hipotecznego. Można jednak ubiegać się o dofinansowania do budowy domu, aby zredukować ponoszone koszty. Jakie programy umożliwiają uzyskanie dotacji? Do kogo są skierowane? Jak je uzyskać? Sprawdź najważniejsze informacje!

Przykładowe kwoty dotacji w programach wspierających budowę domu i modernizacji już wybudowanych:

Program Czyste PowietrzeMaksymalna kwota do 30 000 zł lub 37 000 zł.
Program Mój PrądMaksymalna kwota do 3 000 zł.
Program Moja WodaMaksymalna kwota do 5 000 zł.
Program Moje CiepłoMaksymalna kwota do 7000 zł lub 21 000 zł.
Program Mieszkanie bez wkładu własnegoMaksymalna kwota gwarantowanego wkładu wynosi 10-20% przy kredycie do 100 000 zł, a także dodatkowo 20 000 zł w przypadku urodzenia drugiego i 60 000 zł w przypadku urodzenia trzeciego i kolejnego dziecka.
Ulga termomodernizacyjnaMaksymalna kwota odpisu do 53 000 zł.

Dofinansowanie do wybudowania domu – na czym polega?

Idea dofinansowania lub dotacji polega na bezzwrotnej oraz nieodpłatnej pomocy finansowej, która przekazywana jest przez państwo lub samorządy podmiotom na realizację określonych zadań.

Dofinansowania dotyczą również budowy domu, dzięki czemu osoby, które planują jego wzniesienie, mogą otrzymać dodatkowe wsparcie. Na czym ono polega?

Obecnie w Polsce działa szereg programów ogólnokrajowych oraz lokalnych, które pozwalają na otrzymanie dotacji na dom. Dzięki nim można uzyskać nawet do 100% dofinansowania, jednak w większości przypadków dotacje pokrywają część inwestycji.

Warto pamiętać, że dostępność dofinansowań zależna jest jednak od szeregu czynników. W celu ich uzyskania konieczne jest też spełnienie konkretnych warunków oraz zgłoszenie się do programu we wskazanym terminie. Dotacja posłuży także do sfinansowania tylko wybranych wydatków związanych z inwestycją.

Dopiero wtedy, gdy spełnione zostaną wymagania danego dofinansowania, a wniosek zostanie zatwierdzony, można otrzymać środki na wskazany cel. Często trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość, ponieważ termin rozpatrywania wniosków może trwać kilka miesięcy.

Uwaga! Programy umożliwiające uzyskanie dofinansowania do wybudowania domu cały czas się zmieniają.

Czy warto skorzystać z dofinansowania do budowy domu?

Czy warto skorzystać z dofinansowania do budowy domu?
Czy warto skorzystać z dofinansowania do budowy domu?

Ubieganie się o dofinansowanie do budowy domu jest związane z wieloma korzyściami, lecz warto pamiętać o tym, że może oznaczać pewne niedogodności. O czym warto wiedzieć przed złożeniem swojego wniosku o dotację na dom?

Zalety dofinansowań do budowy domu:

  • Niższe koszty budowy domu. Poprzez dofinansowanie do budowy domu i wyposażenia domu można zredukować koszty związane z inwestycją i spełnić marzenia o własnym kącie jeszcze łatwiej. Obecnie, gdy koszty budowy domu są wysokie, a ceny materiałów i instalacji stale rosną, ubieganie się o dotację może być sposobem na ochronę przed podwyżkami.
  • Nowocześniejszy dom jednorodzinny. Dzięki dofinansowaniom można wybudować nowoczesny dom wyróżniający się energooszczędnymi, przyjaznymi dla środowiska technologiami. Można zatem mieszkać w nim wygodniej i oszczędniej.
  • Szybszy zwrot z inwestycji. Ubieganie się o dotacje pozwala na skrócenie czasu zwrotu z inwestycji poniesionych w związku z wybudowaniem domu jednorodzinnego. To powoduje, że mogą one szybciej zacząć na siebie zarabiać i przynosić atrakcyjne zyski w postaci niższych rachunków.
  • Ochrona środowiska naturalnego. Za pomocą dofinansowań do budowy domu można też zredukować negatywny wpływ człowieka na środowisko naturalne. Dotacje pozwalają na budowę domów energooszczędnych, wykorzystujących nowoczesne technologie, które redukują zanieczyszczenie środowiska.

Wady dofinansowań do budowy domu:

  • Złożone procedury. Aby otrzymać dofinansowanie do budowy domu, konieczne jest przejście złożonej procedury, która najeżona jest różnymi warunkami i wyjątkami. Konieczne jest zatem spędzenie czasu na dokładnym zapoznaniu się z zasadami wybranego programu lub skonsultowanie się z osobą, która ma w tym zakresie większą wiedzę.
  • Czas oczekiwania na decyzję może wynosić nawet kilka miesięcy, co może spowodować opóźnienia w procesie inwestycyjnym.
  • Ryzyko odrzucenia wniosku. Nawet jeżeli zostały spełnione wszystkie warunki dofinansowania, może okazać się, że nie zostanie ono przyznane. Może to zdarzyć się między innymi w sytuacji, gdy program ogranicza liczbę lub kwotę dotacji.

Kto może ubiegać się o dofinansowanie do budowy domu?

Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
Kto może ubiegać się o dofinansowanie do budowy domu?

Rząd i samorządy od lat starają się wspierać rozwój budownictwa w Polsce, by dzięki temu budowa własnego domu była łatwiejsza, a obecnie używane, starsze budynki spełniały współczesne normy. Kto może otrzymać wsparcie w postaci dofinansowania do wybudowania domu?

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć, komu przysługuje dofinansowanie do budowy domu, ponieważ wszystko zależne jest od wybranego programu, z którego pragnie się skorzystać.

Obecnie dofinansowanie do budowy domu mogą otrzymać osoby, które:

  • Planują budowę domów energooszczędnych – dzięki niemu możliwe jest zredukowanie kosztów związanych z ogrzewaniem domu, używaniem energii elektrycznej, a tym samym wpływ budynku na środowisko naturalne.
  • Osiągają niskie dochody – dzięki dofinansowaniu można łatwiej wybudować dom bez ponoszenia wysokich kosztów. Konieczne jest spełnienie warunków pod kątem średnich osiąganych dochodów na miesiąc.
  • Są młodymi małżonkami – programy umożliwiają łatwiejsze wybudowanie swojego domu małżonkom, którzy chcą zamieszkać na swoim.
  • Mają wielodzietną rodzinę – otrzymanie dotacji możliwe jest wtedy, gdy rodzina składa się z określonej liczby dzieci. Często to od ich liczby zależna jest wysokość dofinansowania, a im wyższa liczba dzieci w rodzinie, tym wyższa może być kwota dotacji.
  • Nie mogą skorzystać z określonych sieci publicznych – dotyczy przede wszystkim inwestorów, którzy nie mogą podłączyć domu do sieci kanalizacyjnej. Wówczas dofinansowanie dotyczy przydomowej oczyszczalni ścieków.

O dotację do budowy domu jednorodzinnego mogą również ubiegać się inne osoby, które spełniają wymogi konkretnych programów.

Warto także pamiętać, że w celu skorzystania z programów konieczne jest posiadanie tytułu właściciela albo współwłaściciela budynku mieszkalnego lub wydzielonego w nim lokalu z odrębną księgą wieczystą.

Na co można dostać dofinansowanie do wybudowania domu?

Na co można dostać dofinansowanie do wybudowania domu?
Na co można dostać dofinansowanie do wybudowania domu?

Dofinansowanie do budowy domu jednorodzinnego może być udzielone na ogólne koszty związane z budową, ale również może ono odnosić się tylko do określonych materiałów, urządzeń czy instalacji. Na co mogą być przeznaczone dotacje?

Dotację na budowę domu można otrzymać między innymi na:

Warto pamiętać o tym, że warunki programu mogą dokładnie wskazywać na cel dofinansowania, także z uwzględnieniem konkretnych parametrów technicznych danych instalacji czy urządzeń. Uzyskanie dotacji na inne cele niż wskazane w zasadach programu nie jest wtedy możliwe.

Dotacje na budowę domu – aktualne programy

Dotacje na budowę domu – aktualne programy
Dotacje na budowę domu – aktualne programy

Aby wybudować dom taniej, można skorzystać z różnych form dofinansowania. Jakie programy dla budujących domy jednorodzinne są obecnie dostępne?

Program Czyste Powietrze

Jest to obecnie jeden z najczęściej wybieranych programów umożliwiających uzyskanie dofinansowania na budowę domów energooszczędnych i efektywne wykorzystanie energii.

Głównym celem programu Czyste Powietrze jest poprawienie efektywności energetycznej domów jednorodzinnych, a przez to zadbanie o jakość powietrza oraz zredukowanie emisji gazów cieplarnianych. Został on wdrożony w 2018 roku, podpisywanie umów możliwe będzie do 2027 roku, natomiast wydatkowanie środków do 2029 roku.

Dofinansowania w ramach programu przyznawane są jako dotacje lub jako dotacje na częściowe spłacenie kapitału kredytu bankowego (dotyczy wybranych banków).

Na co można uzyskać dofinansowanie?

Program Czyste Powietrze skupia się przede wszystkim na wymianie starych i nieefektywnych źródeł ciepła na paliwa stałe na nowoczesne. Mogą skorzystać z niego osoby, które mają domy jednorodzinne oddane do użytkowania. Nie są dotowane domy nadal w budowie.

Dotację można przeznaczyć między innymi na zakup i instalację:

  • Nowoczesnych źródeł ciepła – powietrzna i gruntowa pomp ciepła, kotła gazowego, pieca olejowego, ogrzewania elektrycznego,
  • Mikroinstalacji fotowoltaicznych z osprzętem – w połączeniu z programem Mój Prąd,
  • Kolektorów słonecznych z osprzętem,
  • Rekuperacji – wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
  • Magazyn ciepła,
  • Docieplenia przegród budynku,
  • Okien i drzwi zewnętrznych o podwyższonej klasie efektywności energetycznej,
  • Drzwi i bram garażowych o podwyższonym standardzie energetycznym.

Dodatkowo dofinansowanie pozwala pokryć koszty przygotowania dokumentacji jak audyt energetyczny przy dociepleniu przegród budowlanych, dokumentacja projektowa oraz ekspertyz.

Przy wnioskowaniu o dotację w ramach programu należy pamiętać o tym, że wykorzystane do budowy budynku mieszkalnego materiały oraz urządzenia muszą znaleźć się na specjalnej liście zielonych urządzeń i materiałów – ZUM.

Dla kogo?

Z programu Czyste Powietrze mogą skorzystać współwłaściciele oraz właściciele domów jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych wydzielonych w budynkach jednorodzinnych. Konieczne jest posiadanie wyodrębnionej księgi wieczystej.

Osoby, które planują budowę domu jednorodzinnego wraz z energooszczędnymi instalacjami lub innymi urządzeniami czy materiałami kwalifikującymi się do dopłaty, mogą ubiegać się o dofinansowanie na poniesione wydatki dopiero po zakończeniu budowy, gdy dom ma już własną księgę wieczystą.

Warto pamiętać o tym, że dotacja na prace termomodernizacyjne w programie Czyste Powietrze dotyczy budynków, na które uzyskało się pozwolenie na budowę domu przed 2014 rokiem.

Ile można otrzymać?

Kwota dofinansowania, jaka jest udzielana w ramach programu, zależna jest od jego zakresu i od beneficjenta.

Obecnie program składa się z dwóch części wpływających na wysokość dopłaty:

  • Część I – przeznaczona jest dla beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania, którzy mają dochód roczny do 100 000 zł.
  • Część II – przeznaczona jest dla beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania, którzy osiągają dochody do 1564 zł w gospodarstwie wieloosobowym oraz 2189 zł w gospodarstwie jednoosobowym.

Osoby wykonujące opisane powyżej inwestycje mogą otrzymać do 30 000 zł, gdy są uprawnione do podstawowego poziomu dofinansowania, a także do 37 000 zł, gdy mogą skorzystać z podwyższonego poziomu dofinansowania. Kwota dopłaty zależna jest od kategorii kosztów.

Jak uzyskać dotację?

Wniosek o dotację można złożyć przez Internet, w urzędzie albo w banku w przypadku skorzystania z kredytu w ramach programu Czyste Powietrze.

Dokładne informacje o programie „Czyste Powietrze” można znaleźć na stronie: https://czystepowietrze.gov.pl/czyste-powietrze/.

Program Mój Prąd

Mój prąd jest programem pozwalającym na otrzymanie wsparcia w celu zakupu oraz montażu mikroinstalacji fotowoltaicznej, w skrócie PV. Jego zadaniem jest podwyższenie produkcji energii elektrycznej z OZE – odnawialnych źródeł energii.

Mikroinstalacja fotowoltaiczna pozwala na samodzielną produkcję prądu z energii promieniowania Słońca. Dzięki niej można zasilać domowe sprzęty, a nadwyżkę odsprzedawać do sieci energii elektrycznej wytworzonej lub magazynować w akumulatorach montując w budynkach jednorodzinnych magazyn energii elektrycznej.

Uwaga! Aktualnie zakończono nabór wniosków na uzyskanie dopłaty. Planowany jest kolejny nabór wniosków – należy śledzić informacje.

Na co można uzyskać dofinansowanie?

Program Mój Prąd pozwala na uzyskanie dotacji na wykonanie mikroinstalacji fotowoltaicznej, która wyposażona jest w licznik dwukierunkowy i podłączona jest do sieci elektrycznej. Wymagane jest też podpisanie umowy z dystrybutorem energii.

Dofinansowanie udzielane jest na instalację o mocy 2-10 kW, która stosowana jest w celach mieszkaniowych.

Dla kogo?

Dla właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych, którzy zamontują mikroinstalację fotowoltaiczną.

Ile można otrzymać?

Dzięki programowi można otrzymać zwrot do 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji, maksymalnie do 3000 zł na instalację.

Koszty powiązane z inwestycją mogą być także odliczone od podatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Jak uzyskać dotację?

Aby uzyskać dofinansowanie w ramach programu Mój Prąd, należy zakupić i zamontować instalację fotowoltaiczną, zamontować licznik dwukierunkowy, podpisać umowę z dystrybutorem energii o przyłączeniu do sieci elektrycznej oraz złożyć wniosek o uzyskanie dotacji.

Dokładne informacje o programie Mój Prąd można znaleźć na stronie: https://mojprad.gov.pl/.

Program Moja Woda

W ramach program Moja Woda również da się zredukować koszty związane z wybudowaniem nowego domu jednorodzinnego. Program realizowany jest przez oddziały NFOŚiGW – Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ma być dostępny do 2024 roku.

Program realizowany przez narodowy fundusz ochrony środowiska pozwala na otrzymanie dotacji na wykonanie systemów przydomowych w celu zatrzymywania wód opadowych i roztopowych. Jest on też potocznie określany jako dotacja na oczko wodne.

Uwaga! Aktualnie narodowy fundusz ochrony środowiska zakończył nabór wniosków. Planowany jest następny nabór – należy sprawdzać nowe terminy na stronie www narodowego funduszu ochrony środowiska.

Na co można uzyskać dotację?

Dzięki programowi Moja Woda można otrzymać dofinansowanie na wykonanie różnych typów systemów służących do retencji wody, na przykład:

Koszt ze strony inwestora musi wynieść minimum 2000 zł. Minimalna pojemność zbiorników, aby uzyskać dotację, musi wynosić 2 m3.

Dla kogo?

Program skierowany jest do właścicieli oraz do współwłaścicieli nieruchomości, na terenie których znajdują się budynki jednorodzinne. Mogą skorzystać z niego zarówno w przypadku starszych, jak i nowo wybudowanych domów jednorodzinnych.

Należy pamiętać o tym, że skorzystanie z dofinansowania możliwe jest dopiero po oddaniu budynku do użytkowania. Dopiero wtedy można złożyć dokumenty do wypłaty dotacji.

Ile można otrzymać?

Program Moja Woda pozwala właścicielom wybudowanych domów jednorodzinnych otrzymać do 5000 zł, przy czym może on pokryć maksymalnie do 80% kosztów kwalifikowanych.

Jak uzyskać dotację?

Wniosek o uzyskanie dopłaty można otrzymać przez Portal Beneficjenta. Następnie należy przekazać wniosek w wersji podpisanej za pomocą Profilu Zaufanego albo złożyć osobiście lub wysłać do WFOŚiGW.

Dokładne informacje o programie Moja Woda można znaleźć na stronie: https://portal.wfosigw.pl/informacje-o-programie.

Program Moje ciepło

Jest to program dofinansowań, który ma wystartować w 2022 roku. Pozwoli on na otrzymanie do 21 000 złotych na kupno i zamontowanie pompy ciepła w budynku jednorodzinnym.

Celem programu jest zwiększenie zainteresowania zeroemisyjnymi źródłami ciepła, jakimi są nowoczesne pompy ciepła.

Za realizację programu jest odpowiedzialny Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Na co można otrzymać dotację?

Dotacja ma być przyznawana na zakup i na montaż pompy ciepła w nowych domach jednorodzinnych.

Dla kogo?

Program Moje Ciepło skierowany jest do właścicieli i współwłaścicieli nowych domów jednorodzinnych, którzy chcą zdecydować się na montaż pompy ciepła.

Konieczne będzie spełnienie wymogów pod kątem podwyższonego standardu energetycznego budynku. W pierwszym roku budynek nie będzie mógł przekraczać wartości Ep 63 kWh/m2 na rok, natomiast w kolejnych latach 55 kWh/m2 na rok.

Założenia programu wskazują, że z dofinansowania mają także skorzystać osoby, które już teraz użytkują pompy ciepła. Ma ono objąć koszty poniesione od 1 stycznia 2021 roku, dlatego w tym przypadku będzie także działało wstecz.

Ile można otrzymać?

Program pozwala na uzyskanie 7000 zł przy kupnie i montażu powietrznej pompy ciepła oraz 21 000 zł przy zakupie i montażu gruntowej pompy ciepła.

Dofinansowanie nie będzie mogło przekroczyć progu 30% wartości inwestycji.

Jak dostać dotację?

Procedura uzyskania dotacji Moje Ciepło będzie dopiero ogłoszona.

Dokładne informacje można znaleźć na stronach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Program Mieszkanie bez wkładu własnego

Dofinansowanie do budowy domu można otrzymać także w ramach programu Mieszkanie bez wkładu własnego, który został opracowany w ramach Polskiego Ładu.

Jest to program przeznaczony dla osób, które nie mają środków na wymagany wkład własny, lecz osiągają zarobki, które pozwalają im na spłatę kredytu hipotecznego. W ramach programu można nie tylko zakupić mieszkanie, ale również wybudować dom jednorodzinny.

Program Mieszkanie bez wkładu własnego umożliwia otrzymanie gwarantowanego kredytu hipotecznego, przy czym gwarancja zastępuje konieczność wniesienia przez kredytobiorcę wkładu własnego. Na wyższą kwotę gwarantowaną mogą liczyć rodziny wielodzietne. Gwarancji ma udzielać Państwo przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Ma ona dotyczyć kredytów z okresem spłaty minimum 15 lat.

Dodatkowo program ma umożliwiać wsparcie w spłacie części gwarantowanego kredytu przez Bank Gospodarstwa Krajowego, gdy w rodzinie przyjdzie na świat drugie, trzecie lub kolejne dziecko.

Program jeszcze nie obowiązuje. Ma wejść w życie dnia 27 maja 2022 roku.

Na co?

Z programu można skorzystać wtedy, gdy planuje się zakupić mieszkanie z rynku pierwotnego, wtórnego, społecznego, a także wybudowanie domu jednorodzinnego.

Program umożliwia zastąpienie wkładu własnego przy ubieganiu się o kredyt hipoteczny gwarancją Banku Gospodarstwa Krajowego.

Dla kogo?

Program ten jest przeznaczony dla singli, par, małżeństw oraz dla rodzin.

Aby z niego skorzystać, osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego, które ubiega się o dofinansowanie, nie może być właścicielem mieszkania lub domu jednorodzinnego. Wyjątkiem są rodziny posiadające przynajmniej dwójkę dzieci z zastrzeżeniem metrażu – do 50 m2 dla rodzin z dwójką dzieci, do 75 m2 dla rodzin z trójką dzieci, do 90 m2 dla rodzin z czwórką dzieci i bez limitu dla rodzin mających pięcioro i więcej dzieci.

Dodatkowo obowiązują limity cenowe za m2 nieruchomości z rynku pierwotnego i wtórnego. Wprowadzenie limitów ma zapobiegać podnoszeniu cen przez deweloperów i sprzedających nieruchomości.

Ile można otrzymać?

W ramach dofinansowania Bank Gospodarstwa Krajowego wydaje gwarancję zastępującą wkład własny w wysokości od 10% do 20% wydatków. Kwota gwarantowanej części kredytu ma przy tym wynosić do 100 000 zł.

Jeżeli podczas spłaty kredytu w rodzinie pojawi się drugie albo kolejne dziecko, można skorzystać ze spłaty rodzinnej, czyli pokrycia części kredytu przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Dla rodzin z drugim dzieckiem to 20 000 zł, natomiast na trzecie i kolejne dziecko to 60 000 zł.

Jak uzyskać dotację?

W celu uzyskania dotacji konieczne jest złożenie dokumentów oraz skorzystanie z oferty jednego z banków, które zgłoszą się do programu.

Dokładne informacje o programie Mieszkanie bez wkładu własnego można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/mieszkanie-bez-wkladu-wlasnego.

Ulga termomodernizacyjna

Ulga termomodernizacyjna jest rodzajem odliczenia dla podatników, którzy wykonali przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Obowiązuje od 2018 roku i umożliwia skorzystanie z odliczenia do 53 000 zł.

Dzięki skorzystaniu z ulgi termomodernizacyjnej można zredukować koszty związane z budową domu. Nie jest ona wprawdzie dofinansowaniem do jego budowy, niemniej pozwala na odzyskanie części poniesionych wydatków w postaci odliczenia ich od podstawy obliczenia podatku.

Na co?

Ulga termomodernizacyjna jest programem, który polega na odliczeniu wydatków poniesionych na budowie tzw. przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w domu jednorodzinnym od podstawy obliczenia podatku dochodowego.

Termin przedsięwzięcia termomodernizacyjnego odnosi się działań pozwalających na ulepszenie budynku w celu redukcji strat energii czy zmniejszenia zapotrzebowania budynku na energię. Ulgę można zastosować do materiałów budowlanych zużytych podczas budowy domu, urządzeń oraz potrzebnych do ich montażu usług.

Podstawą do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej mogą być między innymi:

  • Materiały termoizolacyjne do ocieplenia przegród budowlanych, fundamentów, balkonów,
  • Urządzenia w instalacji grzewczej, w tym kotły, zbiorniki na olej, gaz,
  • Kupno i montaż paneli fotowoltaicznych (włączając też system zarządzania energią),
  • Wykonanie przyłącza do sieci gazowej, ciepłowniczej,
  • Zakupienie i zamontowanie stolarki okiennej, drzwiowej.

Należy pamiętać o tym, że poniesione wydatki muszą być udokumentowane za pomocą faktur VAT.

Dla kogo?

Dla współwłaścicieli i właścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych, którzy wykonali przedsięwzięcie termomodernizacyjne.

Z ulgi termomodernizacyjnej nie można skorzystać wtedy, gdy budynek jest jeszcze w budowie.

W przypadku rozliczenia według podatku zryczałtowanego można dokonać odliczenia od przychodów.

Ile można otrzymać?

Kwota odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wynosi maksymalnie 53 000 zł.

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne, których dotyczy ulga, muszą być zrealizowane w okresie do 3 lat, rozpoczynając liczenie od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy koszt. W przeciwnym razie trzeba oddać ulgę.

Jak uzyskać ulgę?

Odliczenie wykonuje się w rocznym zeznaniu podatkowym składanym za ten rok, w którym zostały poniesione wydatki na termomodernizację. Gdy kwota nie ma pokrycia w dochodzie (lub przychodzie) podatnika na dany rok podatkowy, można dokonać odliczenia w terminie do 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, gdy opłacono pierwszy wydatek.

Dokładne informacje o uldze termomodernizacyjnej można znaleźć na stronie: https://czystepowietrze.gov.pl/ulga-termomodernizacyjna/.

Dofinansowanie przydomowej oczyszczalni ścieków

Jednym z popularnych programów realizowanych lokalnie, który pozwala na zredukowanie kosztów związanych z budową domu jednorodzinnego, jest dofinansowanie przydomowej oczyszczalni ścieków w ramach programu Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków.

Przydomowa oczyszczalnia ścieków stanowi alternatywę dla popularnego kiedyś szamba w miejscach, gdzie budynek nie może być podłączony do sieci kanalizacyjnej. Jest przyjazna dla środowiska naturalnego i nie wymaga regularnego zamawiania wywozu szamba.

Aby ułatwić wykonanie przydomowej oczyszczalni ścieków, wprowadzono program lokalny, który realizują Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW). W jego ramach można otrzymać dofinansowanie z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska na inwestycję.

Na co?

Dofinansowanie przydomowej oczyszczalni ścieków pozwala na uzyskanie środków na kupno zbiornika i wszystkich jego elementów oraz na wykonanie prac ziemnych i montażowych.

Z dopłaty wyłączone są koszty związane z uzyskaniem niezbędnej dokumentacji i pracami dodatkowymi, na przykład nasadzeniami.

Dla kogo?

Z dofinansowania mogą skorzystać osoby fizyczne, które chcą wykonać przydomową oczyszczalnię ścieków.

Ile można otrzymać?

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza na dofinansowanie kwotę wynoszącą do 40% kosztów kwalifikowanych przy maksymalnej wysokości kosztów do 12 000 zł. Oznacza to, że dofinansowanie w ramach tego programu może być udzielone w kwocie do 4800 zł.

Kwota dopłaty może być większa, gdy dodatkowe środki przeznaczy na nie gmina.

Jak uzyskać dofinansowanie?

W celu uzyskania dofinansowania konieczne jest przygotowanie wniosku na dofinansowanie oraz dostarczenie dodatkowych dokumentów.

Dokładne informacje można znaleźć na stronach WFOŚiGW i gmin.

Dofinansowanie a projekt domu – nie każdy się kwalifikuje

W celu skorzystania z programów umożliwiających uzyskanie dotacji na budowę domu może być konieczne spełnienie wymogów pod kątem projektu domu.

Wymagania dotyczące projektu domu są uzależnione od konkretnego programu, dlatego mogą one różnić się w zależności od jego zasad.

Projekty domów są oceniane między innymi pod kątem technologii budowy, zastosowanych materiałów, montowanych w nich urządzeń czy też powierzchni i kosztu domu jednorodzinnego.

Odpowiedni projekt domu ma duże znaczenie w nowym programie dofinansowań do pompy ciepła Moje Ciepło. W jego przypadku budynek musi wyróżniać się odpowiednim poziomem efektywności energetycznej Ep. Wynosi on w pierwszym roku trwania programu, czyli w 2022 roku 63 kWh/m2 na rok, natomiast w kolejnych latach ma być to 55 kWh/m2 na rok.

Z kolei w przypadku programu Mieszkanie bez wkładu własnego zastosowanie mają limity cenowe za m2 nieruchomości mieszkalnej. Wobec tego w celu uzyskania dotacji konieczne będzie wybranie projektu domu, którego koszt budowy nie będzie wykraczał poza limity cenowe.

O spełnieniu odpowiednich wymogów muszą pamiętać też beneficjenci programu Czyste Powietrze, który obejmuje konkretne materiały i urządzenia. Są one umieszczane na liście ZUM zawierającej te, które kwalifikują się od uzyskania dopłaty. Lista jest dostępna na stronie internetowej: https://lista-zum.ios.edu.pl/.

Dokładne informacje o tym, jakie wymogi musi spełnić projekt domu, można znaleźć w zasadach programu. Przed złożeniem dokumentów warto sprawdzić, czy projekt spełnia wymagania pozwalające na uzyskanie dotacji.

Jaką kwotę można uzyskać?

Dofinansowanie na budowę domu jednorodzinnego pozwala na uzyskanie kwot w wysokości od kilku tysięcy złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Najczęściej dofinansowanie pozwala na pokrycie części poniesionych kosztów kwalifikowanych, do określonego w warunkach programu pułapu.

W wielu programach na wyższe kwoty dopłaty mogą liczyć osoby osiągające niższe dochody, rodziny wielodzietne.

Jak wypełnić wniosek o dofinansowanie do budowy domu?

Przy wypełnianiu wniosku o dofinansowanie do budowy domu należy podać w nim wszystkie wymagane informacje zgodnie ze stanem rzeczywistym. W przeciwnym razie wniosek będzie odrzucony.

We wniosku najczęściej wpisuje się dane jak:

  • Dane wnioskodawcy,
  • Adres zamieszkania wnioskodawcy,
  • Informacje o realizowanym przedsięwzięciu,
  • Osiągany dochód,
  • Sposób finansowania inwestycji,
  • Numer rachunku bankowego do otrzymania dotacji.

Należy też pamiętać o tym, że do formularza konieczne może być dołączenie wymaganych załączników jak faktura za poniesione wydatki, dokumenty potwierdzające osiągane dochody, odpis księgi wieczystej, projekt domu.

Obecnie można skorzystać także z pomocy firm, które w imieniu klientów pomagają w uzyskaniu dofinansowań. Ich pracownicy mają duże doświadczenie w ich otrzymywaniu i zadbają o to, aby wniosek był wypełniony poprawnie, uzupełniony o wymagane załączniki oraz przekazany w terminie do odpowiedniego organu.

Gdzie złożyć wniosek o dofinansowanie do budowy domu?

Poprawne przygotowane i złożenie wniosku o dofinansowanie do budowy domu ma bardzo duże znaczenie, ponieważ nieprzestrzeganie zasad spowoduje jego odrzucenie i wydłużenie procedury, a nawet brak możliwości skorzystania z dotacji.

Dokładne informacje o tym, w jaki sposób należy przygotować i złożyć wniosek, można znaleźć bezpośrednio na stronach internetowych programów oraz w realizujących je urzędach.

Złożenie wniosku online

Obecnie większość programów umożliwia złożenie wniosku za pośrednictwem Internetu, co znacznie ułatwia przejście całej procedury. Stosowany jest między innymi Portal Beneficjenta udostępniony przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz inne strony rządowe.

W przypadku składania wniosków za pośrednictwem Internetu używany jest Profil Zaufany, który pozwala na potwierdzenie tożsamości. Można też wykorzystać podpis kwalifikowany.

Złożenie wniosku papierowego w urzędzie

W tym celu konieczne może być wcześniejsze wygenerowanie wniosku za pośrednictwem Internetu w Portalu Beneficjenta.

Wniosek jest wypełniany, a następnie składany w urzędzie wraz ze wskazanymi załącznikami.

Istnieje również możliwość przekazania papierowego wniosku o dofinansowanie budowy domu przez pocztę albo kuriera – należy wtedy nadać go na adres gminy albo oddziału, który zajmują się realizacją programu.

Złożenie wniosku w banku

W przypadku niektórych programów, które pozwalają na uzyskanie dotacji do kredytu bankowego, wniosek może być też złożony w banku. Dotyczy to głównie programów Czyste Powietrze oraz Mieszkanie bez wkładu własnego.

Pracownik banku pomoże w wypełnieniu formularza o uzyskanie dotacji i przekaże go do odpowiedniego organu.

Inne dotacje do budowy domu lub remontu dom

Poza wymienionymi programami pozwalającymi na uzyskanie dotacji do budowy domu jednorodzinnego można korzystać także z innych form wsparcia. Są one skierowane zarówno do osób budujących domy, jak i planujących ich remont, modernizację, jak np ulga termomodernizacyjna..

Obecnie dużo programów przeznaczonych jest dla właścicieli starszych domów jednorodzinnych, w których nadal wykorzystuje się kotły na paliwa stałe. Celem dofinansowania jest wtedy wymiana źródła ciepła na nowsze, które będzie bardziej przyjazne dla środowiska. Można wtedy wymienić stary kocioł na nowy kocioł gazowy, olejowy, pompę ciepła czy ogrzewanie elektryczne co ogrzewania domu i przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Właściciele starszych domów bez docieplenia także mogą otrzymać dopłaty na wykonanie prac termoizolacyjnych, które pozwalają na zredukowanie zapotrzebowania budynku na ciepło.

Dotacje na budowę domu lub remont domu można też otrzymać w ramach poniższych programów:

  • Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. Unijny program przeznaczony jest dla określonych terenów wiejskich, aby wspierać ich zrównoważony rozwój.
  • Regionalne Programy Operacyjne. Unijne programy realizowane z funduszy europejskich. Są zróżnicowane w zależności od lokalizacji.
  • Programy antysmogowe, jak program Stop Smog. Program realizowany jest przez wybrane gminy, pozwalający na uzyskanie dopłaty do wymiany źródła ciepła.
  • Programy Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Realizowane ogólnopolsko oraz lokalnie.
  • Lokalne programy gminne, miejskie. Dostępne w wybranych lokalizacjach.

Dokładnych informacji dotyczących aktualnych programów – tych funkcjonujących w całej Polsce oraz lokalnie – należy szukać na stronach internetowych gmin, funduszy, programów.

3 komentarz(e/y)
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Bartosz

Dzień dobry
Planuję skorzystać z dofinansowania na budowę domu w górach
Nie jestem rolnikiem i nie posiadam jeszcze gruntu
Czy po za środkami na dom można uzyskać środki na zakup gruntu?
Jakie muszę spełniać warunki??

Klara

Artykuł jest kompetentny i zrozumiały.

Ania i Mateusz

Fajne podejście do tematu, my skorzystaliśmy z dofinansowania i polecamy 🙂