Celem montażu napędu do bram, jest umożliwienie automatycznego otwarcia, lub zamknięcia bramy, bez konieczności wychodzenia z pojazdu.
Oprócz samego napędu, którego istotą jest silnik i odpowiednia przekładnia, istotną rolę odgrywa w nim sterownik.
Może mieć on postać włącznika automatycznego, który będzie uruchamiał silnik (serwomechanizm) o wybranej godzinie, bądź też układu sterownika, odbierającego polecenia z bezprzewodowego pilota.
Poniższy artykuł będzie w całości poświęcony tematyce napędów do bram.
Przeanalizujemy w nim najpopularniejsze ich rodzaje, dowiemy się, jakie są ich najważniejsze funkcje i parametry a także przekalkulujemy łączny koszt takiej inwestycji.
Dowiemy się też, jak zamontować napędy do bram i na co zwrócić uwagę podczas ich instalacji. Zapraszamy do lektury!
Czym jest napęd do bramy?
Napędy do bram to zaawansowane układy elektryczno – mechaniczne, funkcjonujące w oparciu o podawane z zewnątrz impulsy (np. drogą radiową).
Składają się one z elementu wykonawczego, którym jest z reguły silnik i przekładnia a także z elementu sterowego, którego podstawą jest odbiornik fal radiowych, przełącznik elektryczny itd.
Zasada działania napędu bramowego jest bardzo prosta.
Sygnał z zewnątrz, który najczęściej ma postać radiową, jest przesyłany bezpośrednio z pilota do anteny odbiorczej.
Dzięki systemowi przekaźników (najczęściej w układzie tyrystorowym) prowadzi on do zwolnienia blokady i uruchomienia biegu silnika w określonym kierunku.
Silnik napędu zwykle jest montowany wraz z jednostopniową przekładnią ślimakową, której odpowiednio wyprofilowana końcówka (na zakończeniu wału napędowego) zazębia się z listwą znajdującą się w dolnej części bramy.
Każdy napęd posiada blokadę elektromechaniczną, która uniemożliwia otwarcie się bramy poza określony punkt.
Zasada ta działa również w drugą stronę, czyli podczas zamykania bramy.
Zastosowanie napędów do bram
Napędy bramowe stosuje się wszędzie tam, gdzie istotne jest zautomatyzowanie procesu zamykania i otwierania bram.
Napędy te można – pod względem zastosowania – podzielić na dwa podstawowe rodzaje.
- Napędy do zastosowań domowych – to układy, których przewidziana częstotliwość pracy nie jest większa, aniżeli 50 cykli na dobę.
Instalacje te montowane są przede wszystkim w bramach wejściowych, ale też w garażach. - Napędy do zastosowań przemysłowych – to rozwiązania, których deklarowana częstotliwość pracy wynosi co najmniej 50 cykli na dobę.
Stosuje się je zwłaszcza w halach produkcyjnych, w których technologia pracy wymusza częste otwieranie i zamykanie bram.
Opcjonalnie można je wykorzystywać również jako bramy wewnętrzne, których zadaniem jest oddzielenie poszczególnych segmentów hal produkcyjnych.
Najważniejsze informacje o napędach do bram garażowych
Rodzaje bram
- Bramy garażowe uchylne – to rodzaj bram, które zamiennie nazywa się płytowymi.
W tym wariancie brama stanowi integralną całość, gdyż jako płyta jest odchylana ukosem do przodu.
Jest to rozwiązanie przeznaczone zwłaszcza dla dużych podjazdów, w których istnieje możliwość pozostawienia wolnego miejsca na otwarcie dolnej części bramy. - Bramy garażowe segmentowe – to konstrukcje sekcyjne, które dzielimy na górne i boczne, które będą zwijane odpowiednio w górnej, lub bocznej części garażu.
Zaletą tych rozwiązań, jest możliwość zabudowania ich przy krótkich podjazdach.
Opcjonalnie można je zabudować również tam, gdzie wyjazd z garażu musi być zaaranżowany bezpośrednio przy ulicy.
Ze względu na konstrukcję segmentową bramy, wariant ten zapewnia maksymalną szczelność.
Tym samym, można go wybrać zwłaszcza w przypadku garaży ogrzewanych.
Ostatnią, bardzo istotną zaletą bram segmentowych, jest możliwość instalacji ich bezpośrednio na różnych rodzajach garaży, w tym posiadających łukowe nadproża. - Bramy garażowe rolowane, to konstrukcje przypominające żaluzję.
Ich zaletą jest to, że zajmują one jeszcze mniej miejsca, niż bramy segmentowe. Istotne jest to, że koszt bram rolowanych jest stosunkowo niski, gdyż kupuje się je wraz z samym napędem.
Warto je wybrać ze względu na łatwą obsługę i niewielkie koszty eksploatacji. - Bramy garażowe rozwieralne, to najstarsza znana obecnie forma bram.
W wariancie tym2 drzwi rozwierane są na boki.
Oznacza to, że montaż ewentualnego mechanizmu otwierającego, byłby w przypadku tego typu bram bardzo utrudniony.
Dotyczy to zwłaszcza okresu zimy, kiedy śnieg mógłby doprowadzić do uszkodzenia drzwi a nawet samego napędu.
Najważniejsze parametry bram garażowych
- Napięcie i prąd zasilania – w większości rozwiązań, napięcie zasilania tradycyjnej bramy garażowej to 12 V.
Wadą takiego rozwiązania jest jednak konieczność zastosowania grubych przewodów, związanych z wysokim obciążeniem silnika (około 6 A). - Prędkość pracy – jest określana w centymetrach na minutę i zwykle jest definiowana jako parametr maksymalny, zależny przede wszystkim od obciążenia układu.
- Temperatura pracy – to parametr określający temperaturę maksymalną i minimalną, w której układ może pracować w sposób bezawaryjny.
Zwykle zakres ten wynosi od -20, do + 55 stopni Celsjusza. - Stopień ochrony układu – to informacja określająca, jak dany napęd jest zabezpieczony przed działaniem wilgoci i pyłów.
W przypadku większości napędów bramowych, sięga on wartości około 43 – 44 IP.
Jaki napęd garażowy wybrać?
Na szczęście cena nie jest głównym kryterium, decydującym o wyborze określonego napędu garażowego.
Z punktu widzenia Klienta coraz istotniejsza staje się niezawodność układu, przekładająca się na nawet kilkuletnią, bezawaryjną pracę.
W związku z tym, że konstrukcje garaży są coraz częściej zespolone z resztą budynku, dobrym rozwiązaniem jest wybór bramy ocieplonej, czyli segmentowej.
Wiąże się to z możliwością znacznego uproszczenia układu napędowego.
Opcjonalnie można też wybrać konstrukcję rolowaną, zapewniającą równie dobre parametry ociepleniowe.
Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze określonego napędu?
Przede wszystkim na sposób zabezpieczenia silnika.
Najczęściej ma on formę wbudowanego termistora, który otwiera obwód zasilający w przypadku przeciążenia silnika.
Dzięki temu, Użytkownik nie ryzykuje zniszczenia kosztownej jednostki napędowej, wraz z samą przekładnią.
Przy wyborze napędu do bramy garażowej warto zwrócić uwagę również na częstotliwość pracy układu.
Mowa tutaj oczywiście o sterowaniu zdalnym, które powinno odbywać się za pomocą fal o częstotliwości 433, 92 MHz.
W przeciwnym razie, może dojść do nieoczekiwanego zamknięcia, lub otwarcia bramy np. na wskutek uruchomienia CB radia…
Na koniec warto jeszcze zwrócić uwagę na samą pracę napędu.
W początkowej fazie powinien on ruszać stopniowo a najlepiej bardzo wolno.
Dopiero po kilku sekundach ma on uzyskać maksymalną prędkość, by zwolnić dopiero przy przymykaniu.
Taka funkcja pozwoli znacząco zredukować ryzyko uszkodzenia bramy, np. na wskutek silnego dobicia jej konstrukcji do ogranicznika.
Najważniejsze informacje o napędach do bram zewnętrznych
Napędy do bram skrzydłowych
Pierwszym rodzajem napędów stosowanych w przypadku bram zewnętrznych, są napędy do bram skrzydłowych.
Charakteryzują się one największą różnorodnością, co wiąże się też z dużą liczbą parametrów użytkowych.
Spowodowane jest to pośrednio przez samą specyfikę bramy, która przesuwa się po łuku tworząc ramiona kąta prostego.
Najważniejsze parametry napędów skrzydłowych, to:
- Napięcie zasilania, które najczęściej wynosi 24 V, lub 230 V. Napędy o wyższym napięciu pojawiają się zwłaszcza w układach wyższej mocy, przeznaczonych dla bram o stosunkowo dużej masie.
- Czas otwarcia skrzydła, to parametr określający czas, w którym skrzydło wykonuje pełny ruch 90 stopni. W przypadku większości napędów do bram, wartość tego czasu wynosi od 19 do 44 sekund.
Czym warto się kierować przy wyborze napędów do bram skrzydłowych?
Po pierwsze uwarunkowaniami konstrukcyjnymi, to jest rodzajem słupków, ciężarem bramu a także długością skrzydła, z uwzględnieniem parametrów technicznych napędu.
Warto też decydować się na montaż takich systemów, które gwarantują awaryjne otwieranie zarówno z zewnątrz, jak i od wewnątrz.
Trzeba przy tym pamiętać, że niezbędny będzie tu specjalny i oryginalny klucz a cały system musi być opantentowany.
Warto też zwrócić uwagę na system obciążeniowego wykrywania przeszkód, który – w przypadku wykrycia nadmiernego poboru prądu – wyłączy cały system, chroniąc go przed spaleniem.
Nie bez znaczenia jest też możliwość pracy dwufunkcyjnej, umożliwiającej zarówno całościowe otwarcie bramy, jak również otwarcie jej pod kątem np. 45 stopni (tryb furtki).
Inwestując w bardziej zaawansowane rozwiązania automatyki bram, warto poszukać układów, które posiadają funkcję programowalnego definiowania pauzy, z możliwością automatycznego zamknięcia bramy.
System ten sprawdza się zwłaszcza nocą, gdy pojawia się konieczność ochrony obiektu przed osobami niepowołanymi.
Na koniec warto poszukać urządzeń, które gwarantują rozbudowę zakupionych układów napędowych.
Chodzi tu zwłaszcza o urządzenia zabezpieczające (np. dodatkowe oświetlenie ostrzegawcze) a także o urządzenia sterowe (np. antena sterowania bezprzewodowego, klawiatura kodowa, karta magnetyczna itd).
Napędy do bram przesuwnych
Drugim rodzajem napędów wykorzystywanych wraz z bramami zewnętrznymi, są napędy do bram przesuwnych.
Tutaj najistotniejszym czynnikiem jest waga samej bramy, wraz z zainstalowanym do niej obciążnikiem.
Oczywiście przy doborze odpowiednich urządzeń warto też kierować się zasadą naddatku mocy, która sprawdza się zwłaszcza zimą, gdy system musi pracować pod dodatkowym obciążeniem.
Najważniejsze parametry tych układów, to:
- Masa bramy – jest to najważniejszy parametr.
Urządzenia napędowe dostępne na rynku, zdolne są do pracy z bramami o masie od 350 do nawet 1000 kilogramów.
Jeśli jednak chcemy instalować napęd zgodnie z zasadą naddatku mocy, górna rzeczywista granica obciążenia nie powinna przekraczać 900 kilogramów. - Średnia prędkość przesuwu – to parametr, który określa prędkość, z jaką przesuwa się dana brama.
Zwykle wartość ta oscyluje w okolicach 10 m na jedną minutę.
Wybierając napęd do bram przesuwnych, warto poszukać rozwiązań, które umożliwiają częściowe otwarcie bramy, podobnie zresztą jak w przypadku instalacji skrzydłowych.
W bramach przesuwnych jest to szczególnie ważne, ponieważ “tryb furtki” nie powoduje wykorzystania dużej ilości przestrzeni.
Przy wyborze napędu należy też zwrócić szczególną uwagę na rozwiązanie kwestii zabezpieczenia chroniącego przed przeciążeniem układu.
Jest to szczególnie istotne również ze względu na ryzyko zmiażdżenia ludzi i przedmiotów, znajdujących się w świetle bramy.
Najnowsze rozwiązania z zakresu automatyki napędów bram przesuwnych, umożliwiają synchronizację dwóch siłowników względem siebie.
Ten wydawałoby się szczegół techniczny, pozwala na zainstalowanie dwóch osobnych napędów, bez konieczności wykorzystania jednego serwomechanizmu.
Nie bez znaczenia jest też wspomniana możliwość regulacji czasu pauzy (z automatycznym zamknięciem), jak również możliwość podłączenia urządzeń zewnętrznych.
W przypadku bram przesuwnych warto pomyśleć również o dodatkowej instalacji komunikacyjnej, która niekoniecznie musi stanowić integralną jedność z systemem napędowym.
Opcjonalnie można też zdecydować się na montaż dodatkowych urządzeń zewnętrznych, w postaci klawiatur kodowych, czytników kart dostępu, listw krawędziowych i lamp ostrzegawczych.
Ile kosztuje napęd do bramy?
Koszty zakupu napędu do bramy są bardzo zróżnicowane i zależne od bardzo wielu czynników.
Najkorzystniejszym finansowo wydaje się zakup rozwiązań segmentowych, których najtańsza konfiguracja uszczupli nasz portfel co najmniej o około 3 tysiące złotych.
Za tą cenę nabędziemy napęd z bramą izolowaną termicznie, co oczywiście przełoży się na mniejsze koszty ogrzewania.
Jeśli brama nie ma pełnić funkcji termoizolacyjnej, jej koszt (w przypadku konstrukcji segmentowej) wyniesie co najmniej około 2500 złotych.
Za bramę wjazdową z napędem zapłacimy nieco więcej.
Produkt dostępny w wariancie samonośnym, który dodatkowo będzie posiadał własny napęd, będzie kosztował około 6 tysięcy złotych.
W przypadku wyboru bramy metalowej przesuwanej z własnym napędem, łączna cena takiej inwestycji wyniesie około 5 tysięcy złotych.
Ile będzie kosztować klasyczna brama rolowana?
Za produkt dostępny w wersji mini (2 x 2.5 metra) zapłacimy około 1600 – 1700 złotych.
Jest to wariant przeznaczony dla jednego stanowiska garażowego.
W przypadku stanowiska podwójnego (o szerokości około 5 metrów), trzeba będzie wydać mniej więcej 3000 zł.
Powyższe ceny obejmują wyłącznie sam produkt.
Do powyższych kwot należy doliczyć cenę montażu, która w przypadku tradycyjnych bram oscyluje w okolicach 500 – 1000 złotych.
W przypadku konstrukcji rozwieranych (zarówno w garażach, jak i w bramach wjazdowych) koszt montażu może być wyższy i wynieść około 1500 złotych.
Pamiętajmy, że w niektórych przypadkach montaż napędu na konstrukcji rozwiernej nie będzie możliwy.
Montaż napędu bram – krok po kroku
Napędy do bram garażowych i wjazdowych montuje się w podobny sposób, wykorzystując w tym celu odpowiednio przygotowane zestawy.
Jeśli jednak nie czujemy się na siłach, by samoistnie wykonać taki montaż, zwróćmy się do profesjonalnego serwisu zajmującego się instalacją automatyki bramowej.
1. Od czego zacząć?
Niezależnie od wybranej metody, pracę przy montażu automatyki ogrodzeniowej należy rozpocząć od wynajęcia elektryka, który poprowadzi przewód bezpośrednio do bramy.
Istotne jest, aby zakupić napęd zanim wykona on swoją usługę, by mógł on dokładnie określić, jak go poprowadzić.
Dopiero po zakończeniu wyżej wymienionych prac, można przystąpić do realizacji pozostałych zadań.
2. Montaż słupków a instrukcja
Bardzo ważnym elementem każdego zestawu jest instrukcja obsługi.
To między innymi z niej można się dowiedzieć wszystkiego na temat usytuowania wsporników, które montowane są bezpośrednio na słupkach.
Będzie to zarazem pierwszy etap całej instalacji bramy z napędem.
Pamiętajmy, żeby czynność tą wykonać jak najbardziej dokładnie.
To od niej zależy prawidłowa praca wykorzystywanych w instalacji siłowników.
Jak mocować w/w wsporniki?
Montaż najlepiej rozpocząć od nawiercania w słupku specjalnych otworów, do których zbijemy dostępne w zestawie stalowe dyble.
Jeśli zestaw montażowy zawiera metalowe słupki, wsporniki można opcjonalnie przyspawać.
Gdy już zostały one nałożone, kolejnym krokiem będzie odpowiednie dokręcenie śrub mocujących (jeśli wsporniki były dokręcane).
3. Wsporniki a skrzydła
Kolejnym etapem montażu instalacji będzie mocowanie wsporników bezpośrednio do skrzydeł.
W tym celu warto się posiłkować instrukcją, zwłaszcza w kontekście doboru odpowiednich odległości.
Pewnym rozwiązaniem jest rozpoczęcie montażu od zamocowania wsporników bezpośrednio do siłowników a następnie wysunąć ich ramiona na maksymalną odległość.
Obowiązkowo trzeba też zaznaczyć miejsce na bramie, do którego sięga każde z ramion.
4. Instalowanie siłowników
Następnym krokiem jest zamontowanie siłowników.
W tym celu należy odbezpieczyć każdy z nich, rzecz jasna zgodnie z instrukcją obsługi.
Następnie należy zamknąć skrzydła bramowe i przymierzyć siłowniki do zabudowanych wcześniej wsporników.
Po zamontowaniu każdego z siłowników, należy obowiązkowo wykonać próbę otwarcia i zamknięcia bramy.
Jeśli brama nie otwiera się do końca, punkt zamocowania siłownika należy przesunąć nieco dalej od pionowej osi zawiasów.
Jeśli brama się nie domyka, postępowanie montera powinno być odwrotne (punkt mocowania należy przenieść bliżej pionowej osi zawiasów).
5. Kolejny krok
Gdy już wszystkie elementy elektromechaniczne zostały zamontowane, należy przystąpić do pozostałych prac.
W tym celu przyłączamy do siłownika kabel zasilający.
Najlepiej zrobić to bezpośrednio ze słupka, w którym przewód ten został pozostawiony przez elektryka.
Kolejnym krokiem będzie zamontowanie programatora, który należy zainstalować w bliskim sąsiedztwie jednego ze wsporników.
W nowoczesnych systemach automatyki warto zadbać również o instalację fotokomórek.
Słupki na których zostaną one zamocowane, powinno się przymocować do specjalnego, betonowego fundamentu.
Dzięki temu będą one stabilnie umiejscowione w wybranym miejscu.
Jako ewentualną podporę dla słupka, można wykorzystać cokół z ogrodzenia.
Przed wylaniem fundamentów należy doprowadzić w ich okolice specjalne przewody zasilające, które przekładamy przez słupki a następnie montujemy na fotokomórkach.
Obowiązkiem montera będzie też zamontowanie specjalnego łącznika, który uruchamiany jest za pomocą dedykowanego kluczyka.
Po jego zamontowaniu należy ściągnąć obudowę, by następnie podłączyć odpowiedni przewód i całość ponownie zmontować.
6. Czynności końcowe
Po zakończeniu wszystkich prac należy odpowiednie przewody podłączyć bezpośrednio do stacyjki.
Ważna jest w tym przypadku kolejność.
Nieodpowiednie podłączenie kabli może doprowadzić do spalenia poszczególnych elementów obwodu.
Na koniec należy zaprogramować urządzenie.
Z góry zaznaczamy, że nie jest to łatwa czynność.
Jeśli nie wiemy jako to zrobić, najlepiej skontaktujmy się z odpowiednim i wyspecjalizowanym personelem.
Podsumowanie
Podsumowując, napędy do bram garażowych i wjazdowych to coraz bardziej zaawansowane układy współpracujących ze sobą urządzeń.
Ich odpowiednie rozmieszczenie przełoży się na długą i bezawaryjną pracę.
Nie zapominajmy, że napędy automatyczne są urządzeniami wrażliwymi na warunki zewnętrzne.
Stąd też należy zwrócić uwagę na ich odpowiednie zabezpieczenie.
FAQ
Z czego składa się napęd do bram?
Napęd do bram to układ elektryczno-mechaniczny, który działa w oparciu o podawanych z zewnątrz drogą radiową impulsów. Składa się z silnika, przekładni oraz elementu sterowego.
Jak dobrać napęd do bram?
Automatyka do bram powinna być dobrana na początkowym etapie budowy. Dzięki temu można odpowiednio zaplanować instalacji. Niezbędne jest również ustalenie wagi i wymiary bram skrzydłowych.
Ile kosztuje napęd do bram?
Automatyka do bram w zależności od parametrów jest dostępna już od 1000 złotych. Poza ceną zakupu mechanizmu należy jeszcze przeznaczyć kilkaset złotych na montaż jeżeli zlecony będzie zewnętrznej firmie / osobie.
A jakich producentów polecacie?