Garaż blaszany: rodzaje, cena i montaż blaszaka [krok po kroku]

Garaż blaszany
Garaż blaszany

Od pewnego czasu producenci garaży blaszanych przeżywają ponowny rozkwit, bowiem obiekty te stają się coraz bardziej popularne w Polsce. Największy wzrost sprzedaży notuje się co roku w okresie jesieni oraz zimy, wówczas ludzie poszukują zadaszenia na samochody oraz urządzenia, które na co dzień mają swoje miejsce na zewnątrz, gdyż te dwie pory roku nie są najprzyjemniejszymi, a złe warunki atmosferyczne potrafią zniszczyć zarówno maszyny, jak i samochody.

Dlatego coraz więcej właścicieli domów jednorodzinnych oraz dysponujących dużymi terenami wokół budynków decyduje się na zakup garażu blaszanego. Jest on łatwy w montażu, nie wiąże się z dużą ilością spraw urzędowych, co więcej jest dużo tańszy od drewnianych i murowanych garaży wolnostojących, dlatego stanowi dla nich idealną alternatywę.

Garaż blaszany to niewielki wydatek dla budżetu domowego, a jakże funkcjonalny, za niską cenę idealnie spełnia swoje zadanie. Zalet takiego rozwiązania jest bardzo dużo, a wszystkie najważniejsze informacje zawarte są w poniższym tekście.

Garaż blaszany – kiedy staje się niezbędny?

Kiedy przydają się garaże blaszane?
Kiedy przydają się garaże blaszane?

Garaż blaszany jest niezwykle łatwy w instalacji, a tym samym bardzo lekki i trwały.

Może pełnić wiele funkcji przy domu, a po pewnym czasie staje się niezastąpionym obiektem. Większość użytkowników po kilku latach używania podkreśla głównie jego zalety, nie wady. Jest to funkcjonalny dodatkowy budynek na zewnątrz, w którym zmieści się zarówno samochód, jak i warsztat, a także nie ma problemu, aby stanowił swoiste zaplecze socjalne przy budowie domu.

Poniżej kilka przykładów stanowiących o uniwersalności garaży blaszanych.

Garaż blaszany używany do przechowywania samochodu

To najbardziej popularny sposób użytkowania tego typu obiektu.

Najczęściej w małych, jednorodzinnych domach nie ma wmurowanego garażu w bryle budynku, i właśnie tacy użytkownicy wykorzystują garaże blaszane w celu parkowania samochodu, ale nie tylko.

Budując dom, kilka-kilkanaście lat wstecz mało kto przewidywał, że będzie miał na podwórku więcej niż jeden samochód, a kiedy on się pojawia wraz z samochodem pojawia się problem jego przechowywania.

Na pomoc wówczas przychodzą garaże blaszane.

Garaż blaszany przy domu jest doskonałym wyborem – garaże blaszane stawia się szybko oraz za rozsądne pieniądze.

Składzik na podwórkowe skarby

To kolejny sposób wykorzystania garażu blaszanego.

Z upływem czasu dochodzi coraz więcej rzeczy na podwórku, ponieważ w domu wszystko może się przydać, a terenu do ich przetrzymywania jest dużo, szczególnie jeśli nieruchomość należy do typowej “złotej rączki”, co to w domu zrobi wszystko sam, wówczas urządzeń, narzędzi i maszyn jest naprawdę dużo.

Klasyczne garaże blaszane mogą posłużyć za przydomowy schowek, gdzie zostawia się kosiarkę, betoniarkę, narzędzia do majsterkowania, rzeczy pozostałe po budowie domu i wiele innych przedmiotów, które nie mogą być na zewnątrz.

Funkcjonują również duże hale blaszane, które pełnią rolą wielkich magazynów, szczególnie przydatne przy posiadaniu własnej firmy z różnego rodzaju wyrobami, które należy chronić przed warunkami atmosferycznymi.

Miejsce do przechowywania narzędzie ogrodniczych

Coraz częściej rolnicy oraz ogrodnicy decydują się na takie rozwiązanie, jakim jest garaż blaszany, ponieważ nie ma przy nim dużej ilości formalności, miejsca jest co niemiara, a po pewnym czasie to rozwiązanie staje się niezbędne, szczególnie w okresie wiosenno-letnim.

Świetnie nadaje się dla osób posiadających rozległe pola uprawne lub szklarnie, ponieważ dzięki ich mobilności garaż blaszany można postawić niemalże w każdym miejscu na działce, a wiadomo pola i ogrody znajdują się w dużej odległości od domu mieszkalnego.

Garaże blaszane są więc idealnym rozwiązaniem, ponieważ można tam przechowywać urządzenia służące uprawie roślin, nawozy, środki ochrony roślin, a także przy odpowiedniej wielkości garażu również i traktor.

Zamykane na klucz garaże blaszane są bezpieczne, a nie da się ukryć, że bardziej praktycznym rozwiązaniem jest trzymanie narzędzi w pobliżu pola uprawnego, niż codzienne wożenie ich ze sobą na duże odległości. Garaże blaszane zdecydowanie oszczędzają czas.

Miejsce na hobby

Blaszak można przeznaczyć na urządzenie w nim mini warsztatu do majsterkowania lub schowka do przechowywania sprzętu sportowego, drewutni, a nawet przy odpowiedniej izolacji, można w nim urządzić domową siłownię, nie istnieją tutaj ograniczenia.

Zapalonym wędkarzom blaszak przyda się na wędki i wszystkie potrzebne akcesoria, rowerzyści mogą przechowywać tam swoje rowery, a zapaleni motorzyści-swoje sprzęty.

Blaszak konieczny jest do przetrzymywania samochodu, a także nadmiaru rzeczy. Nie mając miejsca w domu, można posłużyć się garażem blaszanym. Można w nim schować wszystkie rzeczy, począwszy od tych użytecznych, jak urządzenia ogrodnicze, po zabawki dziecka przeznaczone jedynie na zewnątrz.

Garaże blaszane stanowią dodatkową przestrzeń, dzięki której teren zewnętrzny jest czysty i pozbawiony porozrzucanych po nim rzeczy.

Wielkość garażu blaszanego

Garaże blaszane - jaką wielkość wybrać?
Garaże blaszane – jaką wielkość wybrać?

Rozważając zakup garażu blaszanego, trzeba wziąć pod uwagę bardzo wiele zmiennych.

Przede wszystkim to, jakie przeznaczenie będzie miał dany obiekt. Czy będzie on tylko na jeden samochód? A może w planach jest kupno kolejnego?

Może będzie pełnił, inne niestandardowe funkcje, bowiem garaż blaszany nie jest przeznaczony jedynie do przechowywania samochodu. Należy pamiętać również o decyzji czy chcemy w nim zamontować okno, a jak tak, to jaką ilość oraz czy linie elektryczne będą instalowane.

Jeśli jednak chcemy kupić garaż blaszany przeznaczony na samochód, wówczas należy skupić się głównie na jego wielkości, gdyż w blaszaku musi zmieścić się całe auto, zarówno na szerokość, jak i długość. Warto wziąć trochę zapasu w centymetrach przy planowaniu garażu.

Przede wszystkim ważne jest miejsce na otwieranie drzwi, tak, aby nie uderzały one o ściany. Kolejno warto pamiętać o przestrzeni, która pozwoli na obejrzenie auta, dokonanie w nim drobnych napraw, czy czynności konserwacyjnych.

Uwagę warto zwrócić na drzwi do garażu, aby były one jak najbardziej praktyczne oraz na montaż okienka. Czasami światło dzienne zamiast zwykłej żarówki jest bezcenne.

Kupując garaż blaszany na wymiar z przeznaczeniem na samochód, należy auto zmierzyć. Wymaganym jest znać jego długość wraz z hakiem holowniczym, szerokość oraz wysokość.

Zazwyczaj ze względów praktycznych do długości samochodu dodawany jest 1 metr zapasu. Szerokość auta mierzy się przy otwartych drzwiach, tak aby wsiadanie i wysiadanie z niego było w pełni komfortowe.

Na tę czynność pozostawia się około 80 cm zapasu po obu stronach. Jeśli chodzi o wysokość, można zmierzyć auto wraz z otwartą klapą bagażnika lub silnika, zazwyczaj cały samochód nie przekracza 1,9 metra wysokości. Standardowy, jednostanowiskowy garaż blaszany ma wymiary:

  • długość garażu blaszanego około 6,0 metrów,
  • szerokość blaszaka około 3,0 metrów,
  • wysokość garażu z blachy co najmniej 2,20 metra.

Powyższe wymiary odnoszą się do blaszanego garażu jednostanowiskowego.

Najczęściej wybieranym przez użytkowników rozmiarem jest garaż blaszany 3×5 lub garaż blaszany 4×6. Są to typowe wartości pasujące do auta osobowego.

Jedynie właściciele większych samochodów powinni dokładnie zmierzyć swoje auta, gdyż ze względu na ich gabaryty garaż o standardowych rozmiarach może być dla nich za mały. Posiadając dwa samochody, warto zaopatrzyć się w garaż blaszany dwustanowiskowy.

Dzisiejszy rynek oferuje mnóstwo takich obiektów, które posiadają wewnątrz bardzo dużo przestrzeni. Najczęściej wybieranym rozmiarem tego typu garażu jest wymiar 6m x 5m.

Zazwyczaj nie posiadają one ścianki działowej, ale w ofercie wielu producentów jest możliwość zamontowania kratownicy, która dzieli pomieszczenie na pół.

Oczywiście, chcąc posiadać inny garaż niż ten o standardowych wymiarach, należy zamówić garaż blaszany na wymiar, na przykład 4×5, czy 6×6 m.

Zasada mierzenia dwóch samochodów jest taka sama jak dla jednego samochodu. Należy pamiętać głównie o tym, aby szerokość każdego samochodu zmierzyć wraz z otwartymi drzwiami. Zaoszczędzi to w przyszłości wielu nerwów związanych z brakiem swobodnej możliwości otwierania drzwi samochodu.

W zależności od sposobu użytkowania garażu blaszanego, wymiary można indywidualnie dobrać. Istnieje opcja wykonania blaszaka na wymiar za dodatkową opłatą. Nie mając miejsca na posesji lub chcąc urządzić w obiekcie skrytkę na narzędzia, czy zabawki dzieci, warto skorzystać z tej opcji.

Wówczas to Klient decyduje o wymiarze garażu i nic nie jest mu narzucone z góry. Wybór poleca się konsultować ze specjalistami, gdyż często pomiary są zbyt duże lub w przeciwną stronę, zbyt małe.

Jak wcześniej wspomniano standardowo garaże blaszane produkowane są w wymiarach:

  • garaż blaszany 3×5,
  • garaże blaszane 4×6,
  • garaże blaszane 6×5.

Wszystko uzależnione jest od potrzeb. Ogólnie przyjmowana zasada mówi, że wysokość garażu w świetle konstrukcji winna wynosić najmniej 2,2 metra, a brama garażowa powinna mieć co najmniej 2,3 m szerokości oraz 2 metry wysokości.

Rodzaje garaży blaszanych

Rodzaje blaszaków
Rodzaje blaszaków

Garaże blaszane dzielimy ze względu na:

Rodzaj materiału wpływa głównie na cenę garaży, a także w dużej mierze warunkuje ich wielkość, kształt oraz trwałość. Na trwałość duży wpływ ma również sposób zabezpieczenia materiału.

Zwykła blacha trapezowa, pomalowana farbą akrylową jest dużo mniej trwała, w porównaniu na przykład do grubej blachy ocynkowanej ogniowo.

Na sposób wykonania garażu wpływ ma jego wielkość, ukształtowanie, montaż dodatkowych okien, czy łączenie z wiatą.

Aby garaż blaszany mógł pomieścić więcej aut niż jedno, jego konstrukcja wsporcza i nośna musi być zrobiona z innych kształtowników, niż ma to miejsce w przypadku mniejszych garaży. Bardzo często duże obiekty wymagają teowników i dwuteowników, które kolejno gwarantują stabilność i sztywność konstrukcji.

Konstrukcje dachu wynikają z kolei z norm budowlanych, które zależne są od regionów Polski. Najczęściej obowiązuje druga norma śniegowa, co w praktyce oznacza, że garaże blaszane powinny mieć dach lekko spadzisty, aby podczas dużych opadów śniegu mógł łatwo spaść na ziemię, nie powodując strat w konstrukcji obiektu.

Pomimo tego, że jednospadowy dach garażu blaszanego jest bardziej ekonomiczny, to garaże blaszane z  dwuspadowym dachem są łatwiejsze w utrzymaniu.

W przypadku bram do garażu blaszanego najczęściej wybieranymi są bramy dwuskrzydłowe, jednak najlepiej sprawdzają się one przy domach, gdzie teren zewnętrzny jest duży. Na małych posesjach, poleca się zastosować bramy garażowe uchylne, które otwierają się do góry, a dzięki temu nie wymagają dużej przestrzeni.

Garaże blaszane akrylowe

Największą zaletą garaży akrylowych jest ich trwałość.

Po wyborze kształtu i wymiaru garażu, w tej kategorii można wybrać blachę cynkową lub akrylową, ale to ta druga, choć droższa, ma dużo lepsze właściwości.

Blachy akrylowe są ocynkowane, a kolejno pokryte farbą.

Fabrycznie nałożony kolor stanowi dodatkowe zabezpieczenie blachy. Co więcej, można go dobrać, dopasowując garaże blaszane do stylu domu i ogrodu.

Najczęściej bez podwyżki cen, można wybrać 2 lub 3 kolory blachy. Najczęściej garaże blaszane z blachy akrylowej występują w kolorach:

  • ciemno i jasnobrązowym,
  • zielonym,
  • bordowym,
  • czerwonym,
  • grafitowym,
  • piaskowym czy szarym,
  • do wyboru jest także matowa i połyskująca farba.

Garaże blaszane akrylowe mają najczęściej zamontowane bramy uchylne lub dwudrzwiowe oraz dodatkowe zabezpieczenia w formie blaszek antywłamaniowych.

Garaż blaszany ocynkowany

Blacha ocynkowana
Blacha ocynkowana

Ten rodzaj blaszaków posiada warstwę na materiale chroniącą go przed zmieniającymi się warunkami atmosferycznymi.

Wyróżnia się znacznie lepszą jakością w stosunku do tych, które tej warstwy nie mają.

Dobrze ocynkowany garaż blaszany przede wszystkim stanowi ochronę przed korozją, należy jednak pamiętać, aby nie montować go na terenach podmokłych.

W tego typu garażach można przechowywać wszystko, począwszy od auta, a kończąc na przedmiotach codziennego użytku.

Stanowi on kompromis pomiędzy bardzo drogim garażem lub bardzo tanim, jego ceny są pośrednie. Garaże blaszane ocynkowane nie są malowane, mają kolor srebra, czyli blachy, z której zostały zrobione.

Garaże blaszane z dachem dwuspadowym

Garaże blaszane z dachem dwuspadowym wyglądają o wiele bardziej estetycznie na dużych działkach. Uważa się też, że są dużo bardziej użyteczne od garaży z dachami jednospadowymi.

To te garaże blaszane są najczęściej tymi unikalnymi, czyli posiadają dobudowaną wiatę lub są drewnopodobne, imitując tym samym nowoczesne, drewniane domki.

Co więcej, w porównaniu do garaży z dachem jednospadowym, na tej samej powierzchni mają dużo więcej przestrzeni wewnątrz. Garaże blaszane mogą być wykonane zarówno z blachy akrylowej, jak i ocynkowanej. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby garaże blaszane były utrzymane w odcieniach srebra, imitowały drewno lub pomalowane były farbą akrylową.

Garaż z blachy ze spadem w tył

Najczęściej te garaże blaszane wykonywane są z blachy ocynkowanej, posiadają bezpieczną i solidną konstrukcję, chroniącą przed opadami śniegu.

Garaże blaszane ze spadkiem w tył mogą mieć różną wielkość, w zależności od potrzeb użytkownika, a przestrzeń wewnątrz nie jest niczym ograniczona, gdyż dach nie ma skosów biegnących mocno w dół. Można w nim ustawić wysokie regały lub szereg szafek.

Garaż blaszany z bramą dwuskrzydłową

Obiekty wyposażone w takie bramy cechują się dużą uniwersalnością, choć na ich otworzenie potrzeba sporo niezagospodarowanej przestrzeni przed obiektem.

Najczęściej stosowane są w dużych garażach, gdzie przetrzymywane jest więcej niż jeden samochód.

Często są również przeznaczane na tworzenie w nich warsztatów lub innych działalności.

Bramy garażowe zamykane na klucz, a drzwi mają zamontowane specjalne podpory, których zadaniem jest ich hamowanie, gdy są otworzone, tak aby nie uszkodziły, np. wyjeżdżającego samochodu.

Garaże blaszane z bramą uchylną

Garaże blaszane z bramą uchylną są mniej czasochłonne w użytkowaniu, ale także ich użytkowanie wymaga dużo mniejszej ilości miejsca.

Raz otwarta brama pozostaje otwarta cały czas, więc jest to rozwiązanie skutecznie głównie do garażowania samochodu.

Wyjeżdżając rano do pracy, nie trzeba martwić się o silny wiatr, który może naruszyć bramę dwuskrzydłową, gdyż bramy uchylne odporne są na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Charakteryzują się dużą precyzją wykonania, ale także sporo wyższą ceną, pomimo to, są typem najchętniej wybieranym przez użytkowników. Sprawdzają się doskonale zarówno przy dużych samochodach, jak i przy przedmiotach o sporych gabarytach.

Garaże blaszane na zamówienie

Garaże blaszane na zamówienie
Garaże blaszane na zamówienie

W przypadku garaży blaszanych ich konstruktora i klienta ograniczają jedynie przepisy prawa budowlanego, bezpieczeństwa oraz własna wyobraźnia.

Często spotykane są garaże blaszane z dodatkową wiatą obok lub same zadaszenia postawione na słupach.

Można zamówić także podwójny garaż, łączący ze sobą dwa pomieszczenie, w którym jedną część stanowi garaż blaszany samochodowy, a drugą warsztat lub pomieszczenie socjalne.

Same wiaty najczęściej przeznaczane są do przechowywania narzędzi odpornych na warunki atmosferyczne.

W nowoczesnych garażach z blachy bez problemu można montować okna czy przewody elektryczne, a nawet istnieją już projekty z otwieranymi ścianami. Nowoczesnym i bardzo estetycznym rozwiązaniem są również garaże blaszane drewnopodobne, wyglądem przypominające nie garaże, a skromne, drewniane domki.

Ocieplenie garażu blaszanego

Na samym początku należy zaznaczyć, że na rynku dostępne są garaże blaszane ocieplone oraz nieocieplone. Jednak garaż blaszany kupiony kilka lat temu ma prawo być nieocieplony, a wychłodzony samochód lub warsztat, w którym panuje zimno to jednak nic przyjemnego.

Wybierając garaże blaszane, a nie drewniane, czy murowane zawsze należy mieć na uwadze, że jego ocieplenie wcześniej czy później będzie konieczne.

Mimo że garaż blaszany chroni samochód oraz inne będące w nim przedmioty przed deszczem i śniegiem, to nie oznacza, że ochroni je także przed wpływem niskich temperatur.

W tym punkcie przyjrzymy się bliżej zagadnieniu, jakim jest samodzielne lub dodatkowe ocieplenie blaszaków. Przede wszystkim garaże blaszaki można ocieplić na trzy sposoby:

  • od podłoża,
  • od wewnątrz,
  • od zewnątrz.

Decyzje takie jak ocieplenie garażu powinno podejmować się już na etapie jego zakupu, ponieważ potem zasadnym pytaniem jest: „Czy opłaca ocieplić się garaż blaszany?”.

Zazwyczaj ludzie kupują te obiekty ze względu na ich uniwersalność oraz niską cenę. Niestety, koszt ocieplenia obiektu to już nie taka mała inwestycja.

Dlatego też, przy kupnie garażu tymczasowego, wybór nieocieplonego jest idealnym pomysłem, jednak jeśli ma być to obiekt na stałe zamontowany na zewnątrz, to lepszym pomysłem wydaje się inwestycja w garaż blaszany ocieplony.

Taki wybór na pewno nie wygeneruje dodatkowych wydatków finansowych w przyszłości. Jednak gdy mleko się już rozlało, a zimno doskwiera, należy pomyśleć o dociepleniu garażu z blachy.

Co właściwie oznacza wyrażenie garaż blaszany ocieplany? Taki garaż blaszany wykonany z blachy ocynkowanej, powlekany farbą lub tynkowany, który w swojej konstrukcji posiada rdzeń styropianowy, izolujący obiekt od niskich temperatur, tym samym zapewniając ciepło wewnątrz.

Czym ocieplić garaż blaszany?

Mimo tego, że garaż blaszany nie jest typową konstrukcją budowlaną, to i tak odpowiednie materiały termoizolacyjne będą w znaczącym stopniu ograniczać straty ciepła i chronić pomieszczenie przed zimnem.

Ważnym zagadnieniem w “blaszakach” jest panująca w nich wilgotność, pojawiająca się na skutek częstych zmian temperatur i użytkowania pojazdów. Jest to ważne, bowiem wpływa także na stan blachy, wilgoć prowadzi do niszczenia ścian blaszaków, a tym samym do ich korozji, dlatego istotne jest zastosowanie odpowiedniej termoizolacji i paroizolacji.

O ile w budynkach wolnostojących murowanych można zastosować do tego celu wełnę mineralną, tak tutaj pozostają jedynie płyty styropianowe, które kolejno tworzą tzw. rdzeń.

Ocieplanie garażu blaszanego od wewnątrz

W ten sposób można bez problemu ocieplać garaże blaszaki samodzielnie za pomocą płyt styropianowych. Nie wymaga to wielkich umiejętności, ani zbytnio nie obciąży domowego budżetu.

W tym przypadku wystarczy po prostu klejem do styropianu, lub pianką montażową przykleić styropian do odpowiednich miejsc. Wykonując tę czynność, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na grubość płyt, optymalnym rozwiązaniem są płyty mająca 3 cm grubości, a używając pianki montażowej, warto zwrócić uwagę na temperaturę jej wiązania, szczególnie gdy garaż blaszany ocieplany jest w okresie jesienno-zimowym.

Zastosowanie się do zakresu temperatur podanych na opakowaniu produktu zapewni trwalszą konstrukcję, inaczej płyty mogą zacząć bardzo szybko odpadać.

Niestety, ale wielką wadą tego rozwiązania jest czas działania – płyty styropianowe odpadają od ścian najczęściej w ciągu dwóch lat od ich przyklejenia. Trwałość takiego rozwiązania przedłuża oklejenie ścian garażu płytą OSB, blachą lub pilśnią.

Dobrym rozwiązaniem jest również ocieplenie garażu od zewnętrznej strony.

Ocieplenie garażu blaszanego od zewnątrz

Jest to rozwiązanie dużo trwalsze i skuteczniejsze od ocieplania wewnętrznego, ale także wymagające sporo więcej nakładu finansowego i czasu pracy.

Przede wszystkim ocieplając garaż blaszany od zewnątrz, można nadać mu unikalnego wyglądu dzięki zastosowaniu wybranego koloru farby.

Jednak na samym początku chcąc ocieplić garaż blaszany zewnętrznie, należy wybrać w tym celu materiał, a do wyboru klasycznie jest wełna mineralna oraz styropian. W tym przypadku styropian spełnia swoją funkcję lepiej od wełny mineralnej, a co więcej, jest dużo tańszym materiałem.

Styropian przede wszystkim odznacza się dużo mniejszym spadkiem ciepłochronności.

Stosując go, należy także i w tym przypadku zwrócić uwagę na jego grubość. Nie może być on bardzo gruby, dach winien cały czas być wysunięty poza ściany budynku, dlatego, że jeśli dach ze styropianem będzie zrównany, wówczas roztapiający się śnieg czy deszcz będzie płynąć po ścianach budynku, tym samym negatywnie na nie wpływając.

Decydując się na ten sposób ocieplania, pierwszą rzeczą, jaką należy posiadać, jest dodatkowa konstrukcja ułatwiająca mocowanie materiału termoizolacyjnego oraz powodująca równomierne przekazywanie obciążeń z dachu na ściany zewnętrzne.

Zazwyczaj jest to drewniany ruszt mocowany za pomocą śrub do ścian blaszaka. Dopiero potem można przystąpić do montowania płyt styropianowych.

Do ich montażu potrzebna będzie pianka montażowa lub specjalny klej, przeznaczony do stosowania na zewnątrz.

Podczas zakładania ocieplenia materiał musi być zabezpieczony przed działaniem na niego czynników atmosferycznych. Chcąc, aby konstrukcja była jak najbardziej stabilna, można dodatkowo zabezpieczyć ją siatką montażową, a kolejno na garaż blaszany położyć np. tynk strukturalny.

Jak wcześniej wspomniano, mając na względzie estetykę, po zakończonym procesie garaż blaszany można pomalować na wybrany kolor farby. Podczas ocieplania garażu należy mieć na uwadze to, że niezbędna okazać się może pomoc fachowców, co polepszy jakość wykonania, jednak tym samym wygeneruje dużo wyższe koszty.

Podłoże

Jest to często zapominany element w ocieplaniach garaży blaszanych. Jeżeli obiekt zamontowany jest na terenie miejskim, wówczas użytkownicy mają mało do powiedzenia na temat jego położenia, jednak gdy garaż blaszany znajduje się na domowej posesji lub terenie zewnętrznym właściciela, wówczas można wziąć pod uwagę odpowiednie przygotowanie podłoża.

Należy pamiętać, że duże straty ciepła wynikają z bezpośredniej styczności obiektu z ziemią. Dlatego strzałem w dziesiątkę jest przygotowanie betonowej wylewki, a kolejno na niej podstawienie garażu.

Najlepiej, aby wylewka była nieco większa od samego garażu.

Wystarczającym wymiarem jest, gdy na każdym boku prostokąta pozostaje 20 cm, wówczas można być pewnym, że straty w cieple garażu są odpowiednio ograniczone. Posiadając betonową wylewkę, warto przytwierdzić budynek do podłoża. Można to również wykonać samodzielnie lub skorzystać z usług specjalistów.

Korzystając z pomocy tych punktów, można śmiało planować ocieplenie garażu, nie jest to bardzo kosztowna inwestycja, szczególnie jeśli prace wykonywane są samodzielnie. Ocieplenie sprawi, że przebywanie w warsztacie jesienią lub wsiadanie do samochodu zimą, przestanie być przykrą koniecznością.

Zalety i wady garaży blaszanych

Jak wcześniej zauważono, garaże blaszane mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników, dlatego warto przyjrzeć się im dokładniej, szczególnie pod kątem wad i zalet.

Niestety, ale żadna konstrukcja, żadne urządzenie, jak i żaden obiekt nie są wolne od wad. Znając wady i zalety takiego rozwiązania, dużo łatwiej także zdecydować czy warto w niego inwestować.

Garaż blaszany zalety

Największą zaletą blaszanych garaży jest przede wszystkim ich cena, są tanie, a funkcjonalne.

Blacha jest stabilna i dobrze chroni auto i inne przedmioty przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Ten wydatek nie nadszarpuje znacząco budżetu, dlatego bardzo dużo osób decyduje się na takie rozwiązanie, gdy potrzeba dodatkowego pomieszczenia lub kupiony zostaje kolejny samochód, na który już nie ma miejsca w garażu murowanym.

Dużym plusem jest również sposób jego montażu, a kolejno demontażu. Garaż blaszany jest mobilny, co oznacza, że chcąc przenieść go w inne miejsce, bez problemu samodzielnie uda się to zrobić.

Tak samo sprawa ma się z montażem “blaszaka”, zazwyczaj są one sprzedawane i dostarczane do Klienta jako gotowce, wykonane w całości.

Dzięki temu rozwiązaniu nie potrzebują dużych nakładów pracy. Montaż można przeprowadzić samodzielnie, nie trzeba w tym celu zamawiać ekipy budowlanej.

Co więcej, montaż garażu blaszanego ogranicza ilość dokumentacji i spraw w urzędzie, gdyż nie wymaga pozwolenia na budowę, inaczej sprawa ma się w przypadku budynku murowanego, wówczas takie należy zdobyć.

Garaże blaszane można wykonać na zamówienie, co oznacza, że to Klient określa rozmiar obiektu, a także jego wygląd. Dzisiaj, na rynku dostępny jest szereg modeli, poczynając od różnej kolorystyki, zewnętrznej faktury, po różnorodne kształty, jak np. garaż blaszany z wiatą czy blaszak drewnopodobny.

Decydując się na garaż blaszany nieocieplony, kolejno niewysokim kosztem i nakładem pracy można go ocieplić na kilka sposobów, które zostały opisane w powyższych punktach.

Garaż blaszany wady

Największą wadą garaży blaszanych jest przede wszystkim trwałość.

Garaż blaszany jest dużo mniej solidny od garażu murowanego, oczywiście a jego konstrukcja może zostać uszkodzona w skrajnych warunkach, jak np. nawałnica lub bardzo silne wiatry. W tym momencie na rynku dostępne są jednak obiekty odpowiednio wzmacniane, które mają już dużo większą ochronę przed niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi.

Kolejną wadą jest niedostateczne zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą. Niestety, ale posiadając droższy samochód, lepiej jednak mieć murowany garaż, zamykany na cztery spusty, bo niestety ten blaszany bardzo łatwo pociąć ostrym narzędziem, choć brama i jej zabezpieczenia są solidne.

Co prawda, teraz można kupić garaże blaszane imitujące drewniane lub odpowiednio wzmocnione, tak że w gruncie rzeczy przypominają te murowane, jednak dużo łatwiejszą możliwość kradzieży z tego typu obiektów uważa się za wadę.

Warto także pamiętać, że garaże blaszane zabezpieczają samochód i inne przedmioty jedynie przed deszczem i śniegiem, a nie przed niskimi temperaturami. Na rynku dostępne są ocieplane garaże, jednak podczas ich montażu należy pamiętać o przygotowaniu betonowej wylewki, inaczej obiekt będzie się wychładzał przez bezpośredni kontakt z podłożem, a sama izolacja ścian może nie być wystarczająca.

Latem problem może pojawiać się w drugą stronę: blacha bardzo szybko się nagrzewa i przy wysokich temperaturach, w środku może być tak gorąco, jak w piekarniku.

Garaż blaszany cena

Ile kosztują garaże blaszane?
Ile kosztują garaże blaszane?

Cena garażu blaszanego jest uzależniona od typu garażu, jego wielkości, materiału, z jakiego został wykonany oraz dodatkowych udogodnień.

Rozstrzał cenowy jest naprawdę bardzo duży. Klasyczny, najzwyklejszy garaż blaszany to koszt około 1 500 zł, a garaż blaszany wyposażony w wiatę, wykonany z akrylowej blachy, o jednospadowym dachu oraz bramą uchylną kosztuje około 10 000 zł.

Przykładowe ceny garaży blaszanych

  • garaż blaszany 3×5 dwuspadowy akrylowy z bramą uchylną o wymiarach – ok. 3 000 zł,
  • garaż blaszak dwuspadowy akrylowy z bramą uchylną o wymiarach 6×5 – ok. 5 200 zł,
  • garaż z blachy ocynkowanej o wymiarach 3×5 – ok. 1 500 zł,
  • garaż blaszany 3×5 dwuspadowy ocynkowany z bramą uchylną o wymiarach – ok. 2 200 zł,
  • garaż blaszak dwuspadowy akrylowy z wiatą – ok. 11 000 zł.

Montaż garażu blaszanego krok po kroku

Montaż garażu blaszanego jest szybki i łatwy. Zazwyczaj to jednak nie sam montaż sprawia trudności, ale fakt, że garaż blaszany musi być przymocowany stabilnie i mocno do podłoża, tak aby silny wiatr go nie przewrócił.

  1. Przygotowanie gruntu. Na samym początku należy przygotować grunt pod garaż blaszany. Przestrzeń musi być oczyszczona i uprzednio przygotowana. Najlepiej przed postawieniem garażu blaszanego przygotować pod niego wylewkę betonową, o wymiarach trochę większych niż sam garaż. Najlepiej, aby każdy bok wylewki wystawał ok. 20 cm poza krawędź ściany, wtedy można mieć pewność, że z garażu nie będzie zimą uciekało ciepło, oraz że nie będzie się bardzo szybko wychładzał. Mówiąc prościej pod garaż blaszany 3×5 metra, trzeba zrobić wylewkę o rozmiarze 3,4×5,4, a przed przygotowaniem wylewki, na etapie szalowania, trzeba uprzednio zmierzyć jego przekątną i upewnić się, czy na pewno jest prawidłowa. Przy złych obliczeniach istnieje ryzyko, że wylewka będzie krzywa, co oznacza, że po jednej stronie obiektu będzie jej za dużo, a po drugiej zbyt mało.
  2. Montaż garażu blaszanego. Kolejnym etapem jest montaż garażu blaszanego. Najczęściej producent przywozi garaże z blachy w jednej bryle, a następnie montuje na nieruchomości. Bardzo rzadko zdarza się, że pracownicy odmawiają wykonania tej czynności. Jeżeli jednak nie będzie takiej możliwości, do garażu zawsze dołączane są stosowne instrukcje obsługi, w których wszystko jest opisane. Aby samodzielnie zmontować garaż blaszany warto poprosić kogoś o pomoc, ponieważ nie należy on do najmniejszych. Zazwyczaj zadanie użytkownika kończy się na przeniesieniu całej bryły garażu na uprzednio przygotowany grunt lub wylewkę betonową. Wylewka winna mieć grubość nie mniejszą niż 10 cm. Dodatkowo przed jej wylaniem poleca się rozsypać kruszywo, aby stworzyły na powierzchni naturalne szczeliny. Woda zimą zamarza, a szczeliny stworzą przestrzeń, gdzie może ona ulegać rozprężeniu, przez co beton będzie mniej podatny na pęknięcia i zniszczenie. Na koniec, gdy blaszak już stoi na swoim miejscu, pozostaje najcięższe zadanie, a mianowicie jego zabezpieczenie.
  3. Kotwienie garażu z blachy. Kotwienie garażu jest to proces przede wszystkim czasochłonny, a najlepszym rozwiązaniem jest wylanie wspomnianej warstwy betonu, a kolejno umocowanie w niej specjalnych elementów, pasujących do otworów wywierconych w powierzchni podłoża i garażu. Można zrobić także odwrotnie, najpierw ustawić garaż blaszak na oczyszczonym gruncie, a kolejno zabezpieczyć teren za pomocą betonowej wylewki. Korzystając z tego sposobu, należy jednak pamiętać, aby garaż blaszak nie zatopił się w wilgotnym betonie. Mocowanie garażu winno opierać się na kilku zasadach. Na pewno używane kotwy muszą posiadać wszystkie stosowne atesty, najczęściej są to rozwiązania 10×100 lub 10×120. Te kotwy bardzo łatwo skręcać i wykręcać w każdej chwili, bez większego trudu. Garaże blaszane najczęściej kotwione są na betonowej wylewce, jednak może się zdarzyć, że obiekt stoi na kostce brukowej, wówczas należy pamiętać o uważnym wierceniu otworów. Kostka jest dosyć delikatnym materiałem, a podczas wierceń może ulec pękaniu. Co więcej, istnieje możliwość, aby garaże blaszane umieszczać na specjalnych blokach fundamentowych, wkopanych w ziemię. Należy jednak pamiętać, że bloki te muszą być zbrojone. Trochę inaczej sprawa się ma przy garażach tymczasowych. Wówczas nie opłaca się wylewać wylewki betonowej ani montować garażu na dużych blokach fundamentowych, do tego celu wystarczą małe bloczki fundamentowe, wkopywane nieco w ziemię. Kotwienie garażu wykonywane jest do tych bloczków, dodatkowo zaleca się obciążyć garaż blaszak lub wbić kilka kotew w ziemię. Nie jest to sposób trwały, jednak wystarczający przy obiektach montowanych tymczasowo. Ostatnia rzecz, o jakiej trzeba pamiętać-ściana blaszaka w miejscu łączenia z podłożem, musi się stykać, nie mogą pozostawać tam wolne przestrzenie, gdyż to skutkuje niestabilnością, a także wiatrem, który przenikać będzie do wewnątrz obiektu, dodatkowo go wychładzając.
2 komentarz(e/y)
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Agata

Zaimponowała mi klarowność i logika prezentacji argumentów – świetna robota.

Ireneusz

Ten blog o budownictwie to prawdziw znalezisko dla każdego, kto jest oszczędny