Brama garażowa: jaką wybrać i ile kosztuje brama garażowa?

Jaka brama garażowa
Jaka brama garażowa?

Garaż stał się standardem i trudno sobie wyobrazić budowę domu jednorodzinnego bez tego udogodnienia.

Pozostaje jednak kwesta wyboru odpowiedniej bramy garażowej i tutaj każdy musi sam sobie odpowiedzieć na pytanie, jakie rozwiązanie będzie najbardziej optymalne.

Na co zwrócić uwagę przy zamawianiu bramy garażowej?

Nowoczesna brama garażowa
Nowoczesna brama garażowa

Oferta rynkowa bram garażowych powinna zadowolić każdego, aczkolwiek coraz więcej ludzi w ostatnim czasie decyduje się na wygodne bramy garażowe segmentowe.

Bez względu na to, który rodzaj bramy garażowej wybierzemy, zawsze trzeba uwzględnić pewne kwestie, dzięki którym uniknie się dodatkowych kosztów, a przede wszystkim komplikacji podczas montażu.

Koniecznie należy zwrócić uwagę na wysokość nadproża, czyli miejsca od krańca górnego otworu wjazdowego do sufitu garażu, która powinna mieć przynajmniej 210 mm, aby swobodnie można było użytkować bramę i to zarówno ręcznie, jak i z napędem.

Równie istotna jest szerokość węgarek, a więc wewnętrznych bocznych przestrzeni od krawędzi otworu wjazdowego do ścian garażu.

W tym przypadku szerokość minimum 100 mm pozwoli zastosować dowolny napęd, w tym ze sprężynami skrętnymi.

Długość garażu ma wyjątkowe znaczenie przy automatycznych bramach garażowych i w takiej sytuacji nie może być mniejsza niż 3,3 m.

Warto również pamiętać, aby na wysokości prowadnic nie znajdowały się żadne elementy uniemożliwiające instalację prowadzenia bramy, a więc rury czy jakieś podpory.

Bramy garażowe muszą być wygodne w użytkowaniu, a byłoby to zupełnie niemożliwe przy zbyt małej szerokości bramy.

Minimalna szerokość bramy garażu wynosi 2,4 – 2,5 m, jednak dla dużego samochodu rodzinnego albo auta terenowego może okazać się to za mało.

Warto zawsze uwzględnić wygląd podjazdu i jeżeli wjazd do garażu wymaga manewrowania, to dla bezpieczeństwa i komfortu lepsza będzie szersza brama garażowa.

Poza tym, coraz częściej posiadamy więcej niż jeden samochód, co zmusza do zastanowienia się nad podwójną bramą do garażu.

Nie tylko szerokość, ale i wysokość ma znaczenie.

Standardowe 2 m mogą nie wystarczyć w przypadku dużego samochodu z bagażnikiem na dachu i wtedy korzystniej zamówić bramę mającą 2,4 m.

Walory użytkowe to jedno, ale nie wolno zapominać o kwestiach estetycznych.

Bramy garażowe powinny idealnie dopasować się zarówno do stylu architektonicznego domu, jak i kolorystyki elewacji oraz dachówek.

Pozostaje jeszcze kwestia ceny, jednak nie ona powinna być czynnikiem decydującym o zakupie konkretnej bramy garażowej.

Zasadniczo ważniejsze są:

  • niezawodność,
  • komfort użytkowania,
  • energooszczędność,
  • estetyka.

Dobrze ocieplona brama będzie droższym wyborem, ale pozwoli na oszczędności w kosztach energii.

Rodzaje bram garażowych

Bramy garażowe segmentowe

Brama garażowa segmentowa
Brama garażowa segmentowa

Bramy segmentowe składają się z paneli, połączonych zawiasami, o grubości minimum 40 mm i wypełnionych szczelnie pianką chroniącą przed hałasem i zimnem.

Od kilku lat są zdecydowanie najczęściej wybierane ze względu na duży wybór wzorów i kolorów, a także komfort obsługi.

Zapewniają też wyśmienitą izolację cieplną i akustyczną.

Nie bez znaczenia jest również możliwość maksymalnego wykorzystania przestrzeni przed garażem oraz wewnątrz niego.

Sprawdzają się przy krótkich podjazdach, niewielkich garażach, garażach podwójnych, a nawet w garażach wychodzących bezpośrednio na ulice i o nietypowych otworach wjazdowych, np. w kształcie łuku.

Ze względu na swoje właściwości izolacyjne i dużą szczelność są idealne w przypadku garaży ogrzewanych.

Jedyną wadą może okazać się konieczność zostawienia miejsca na ścianie lub pod sufitem na prowadnice, w zależności od tego, czy mamy do czynienia z bramą boczną czy też górną.

Ta pierwsza otwiera się w bok wzdłuż prowadnic na ścianie garażu, a ta druga przesuwa się na prowadnicach pionowo do góry.

Zamontowane na zawiasach regulowanych specjalne rolki łożyskowe z tworzywa sztucznego gwarantują niezwykle cichą i bezproblemową pracę.

Co ciekawe, oprócz typowych bram garażowych ze stali ocynkowanej, można kupić też tego typu bramę wykończoną okleiną drewnopochodną, a także wykonaną z drewna, głównie:

  • mahoniu,
  • świerku,
  • sosny,
  • okumé.

Zakup segmentowej bramy garażowej oznacza wydatek minimum 2 000 zł.

Bramy garażowe rozwierne, czyli skrzydłowe

Drzwi garażowe skrzydlo rozwierane
Drzwi garażowe skrzydło rozwierane

To rozwiązanie najstarsze, najprostsze i najtańsze, jednak obecnie raczej rzadko wybierane.

Podstawową zaletą rozwieranych bram garażowych, poza ceną oscylującą w granicach 600 – 1 000 zł, wydaje się właśnie prostota konstrukcji, a tym samym łatwość montażu oraz mało skomplikowana konserwacja.

Bramy tego typu robione są z drewna dębowego, sosnowego lub świerkowego albo też z blachy trapezowatej.

Składają się wyłącznie z ościeżnicy i skrzydeł umocowanych na zawiasach.

Mogą być ocieplane, aczkolwiek najczęściej nie są.

Bramy rozwierne mają swoje wady.

Przede wszystkim są niezbyt wygodne w obsłudze.

Dostępne są jedynie w wersji ręcznej, więc zawsze trzeba wysiąść z pojazdu, aby taką bramę otworzyć.

Wymagają także sporo miejsca na podjeździe, ponieważ otwierają się na boki, co przysparza też wiele problemów w okresie zimowym, kiedy spadnie śnieg.

Bramy garażowe uchylne (płytowe)

Brama garażowa uchylna
Brama garażowa uchylna

To również często wybierany rodzaj, głównie przez osoby, dla których kluczowe będą oszczędności.

Taka brama kosztuje około 800 -1 500 zł, więc zdecydowanie mniej niż brama segmentowa lub brama rolowana, jednak nie sprawdza się przy krótkich podjazdach lub wjeździe bezpośrednio z ulicy.

Trzeba zostawić minimum 1,5 m przed bramą, ponieważ dolna część skrzydła otwiera się na zewnątrz garażu.

Wewnątrz też musi być trochę miejsca, ze względu na poruszanie się bramy wzdłuż prowadnic podsufitowych.

Bramy uchylne nie są przeznaczone dla więcej niż jednego samochodu, ponieważ standardowo mają najwyżej 3 m szerokości.

Należy też uważać z wysokimi autami.

Dostępne są wersje ocieplane takich bram, ale ich walory izolacyjne pozostawiają wiele do życzenia, więc niekoniecznie będą dobrym wyborem przy ogrzewanym garażu.

Konstrukcja bramy uchylnej może być płytowa, kiedy wykonana jest z blachy usztywnianej stalowymi płaskownikami, a jej wierzchnią warstwę stanowi blacha stalowa ocynkowana i pokryta poliestrem.

Inna jest konstrukcja ramowa, w której podstawą bywa drewniana lub stalowa rama wypełniona blachą stalową pokrytą deskami drewnianymi, poliestrem lub sklejką.

Niektóre bramy uchylne wyróżniają się całkiem ciekawym wzornictwem.

Bramy garażowe rolowane, czyli roletowe

Brama garażowa rolowana
Brama garażowa rolowana

To świetne, ale stosunkowo rzadko wybierane rozwiązanie, głównie z powodu wysokiej ceny.

Koszt takiej bramy, to minimum 2 500 zł, a jeszcze dochodzi do tego cena montażu, która może wynieść 1 000 zł.

Działanie bram tego typu przypomina mechanizm rolety okiennej.

Płaszcz skrzydła nawija się na wał napędowy, poruszając się w płaszczyźnie pionowej.

Bramy rolowane praktycznie nie zajmują miejsca ani w samym garażu, ani też przed nim.

Wyróżniają się niesamowitą wygodą eksploatacji, standardowo wyposażone są w napęd elektryczny, ale mają również korbę do awaryjnego otwierania.

Charakteryzują się całkowitą odpornością na korozję, ponieważ wykonuje się je z aluminium.

Ponadto, mają dodatkowe zabezpieczenia uniemożliwiające podważenie zamkniętej bramy, więc stanowią spore wyzwanie dla potencjalnego włamywacza.

Nie sposób także pominąć ich wyjątkowych walorów estetycznych.

Dostępne profile bywają zarówno gładkie, jak i tłoczone, a kolorystyka praktycznie jest nieograniczona.

Lepsza brama jedna podwójna czy dwie pojedyncze?

Brama pojedyncza czy podwójna
Brama pojedyncza czy podwójna

To ważny dylemat dla osób posiadających dwa samochody.

Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, a decyzja o wyborze nie wydaje się łatwa. Każdy powinien samodzielnie rozważyć wszelkie za i przeciw.

Brama podwójna zapewnia bardzo wygodne parkowanie, ale również manewrowanie na podjeździe i w samym garażu.

W związku z tym, że brama tego typu może osiągać aż 5,5 m, to wymaga zastosowania napędu automatycznego, co znacznie jednak podnosi wygodę jej użytkowania.

Natomiast, trzeba się pogodzić z większymi stratami ciepła podczas otwierania tak szerokiego skrzydła, a poza tym napęd musi mieć stosowną moc, co generuje większe zużycie energii przy otwieraniu i zamykaniu bramy.

Dwie bramy pojedyncze nie wymagają obsługi automatycznej i można zdecydować się na otwieranie ręczne.

Jeżeli jednak postanowimy kupić napęd, to i tak zużyjemy mniej energii niż przy szerokiej bramie podwójnej.

To zawsze jakieś oszczędności.

Na pewno są też znacznie mniejsze straty ciepła przy jej otwieraniu.

Z kolei problem może stanowić manewrowanie przy wjeździe do garażu.

Jaki napęd wybrać?

Napęd bramy segmentowej
Napęd bramy segmentowej

Napęd automatyczny jest coraz częściej wybierany ze względu na wygodę.

Szczególnie zimą oraz w deszczowe dni można docenić fakt, iż nie trzeba wysiadać z samochodu, aby otworzyć bramę garażową.

Wybór odpowiedniego napędu zależy nie tylko od naszych upodobań, ale także wielkości i ciężaru bramy.

Ciekawą opcją dodatkową wydaje się możliwość wykorzystania jednego pilota do drzwi garażowych i bramy ogrodzenia, a także do włączania i wyłączania światła w garażu.

W razie braku prądu, przydatny bywa też akumulator.

Dobrze mieć fotokomórkę, dzięki której nie ma ryzyka przytrzaśnięcia samochodu z powodu awarii systemu.

Napędy dostępne są w różnych przedziałach cenowych.

Najprostsze kosztują około 500 zł, za te najbardziej zaawansowane technologiczne trzeba zapłacić nawet ponad 2 000 zł.

Jedno jest pewne – dzięki nim codzienne użytkowanie bramy garażowej jest naprawdę komfortowe, ciche i płynne.

Jak prawidłowo zamontować bramę garażową?

Montaż bramy garażowej należy wykonać niezwykle precyzyjnie i po prostu bezbłędnie, ponieważ od tego zależy jej bezawaryjne funkcjonowanie przez wiele lat.

Wybór odpowiedniej bramy

Wbrew pozorom, nie chodzi jedynie o nasze potrzeby, preferencje estetyczne i o to, aby brama idealnie komponowała się z otoczeniem, ale przede wszystkim o kwestie bezpiecznego i łatwego użytkowania.

W tym zakresie ważne jest zarówno położenie garażu względem ulicy, jak i konstrukcja garażu oraz wielkość przestrzeni na podjeździe.

Pomiar i przygotowanie otworu bramy

Jest to niezwykle istotne, ponieważ nieprawidłowo wykonany otwór skutkuje nieszczelnością bramy, zacinaniem się jej podczas pracy, a nawet niemożnością jej zamontowania.

Dokładny pomiar musi uwzględniać wysokość i szerokość otworu wjazdowego, odpowiednią przestrzeń boczną, wysokość nadproża, a przy bramach uchylnych i segmentowych trzeba jeszcze pamiętać o właściwej głębokości garażu z wolnym miejscem pod sufitem.

Najlepiej, kiedy pomiar zostaje dokonany przez profesjonalistę z firmy odpowiedzialnej za montaż bramy garażowej.

Ponadto, trzeba jeszcze pamiętać, że przy bramach garażowych z napędem automatycznym konieczne będzie doprowadzenie zasilania, ale również zostawienie odpowiednio dużo miejsca na wszelkie niezbędne komponenty.

Jakie błędy zdarzają się najczęściej, szczególnie przy samodzielnym pomiarze i przygotowaniu otworu?

Za mały otwór wjazdowy

W przypadku bram rozwiernych oraz bram uchylnych za niski, za wąski lub nierówny otwór spowoduje poważnie utrudnienia na etapie montażu.

Tylko korekcja wymiarów zapewni brak problemów z funkcjonowaniem bramy do garażu.

W innej sytuacji, należy liczyć się z tym, że bramy otwierane ręcznie mogą się zacinać albo w ogóle zablokować, natomiast tym sterowanym automatycznie zagraża poważna awaria napędu.

Zbyt duży otwór wjazdowy

Luzy u góry otworu czy też na jego bokach przyczyniają się do powstawania nieszczelności oraz strat ciepła, co bywa szczególnie ważne w garażach ogrzewanych.

Mogą też zaistnieć spore kłopoty ze stabilnym zamocowaniem bramy rozwieranej, a w późniejszym czasie także z jej zamykaniem.

Zbyt duża szczelina u dołu oraz nieprawidłowe wypoziomowanie podłogi

Chyba nikt nie chce, aby woda deszczowa przedostawała się do garażu lub gromadziła się przed bramą, więc należy zwrócić uwagę, aby dolna krawędź bramy dochodziła do posadzki, a sama posadzka została wykonana z lekkim spadkiem w kierunku podjazdu.

Przez szczelinę również może dochodzić do niepotrzebnych strat ciepła, a poza tym, to niezwykle kusząca propozycja dla potencjalnego włamywacza, który nie miałby większych problemów ze wsunięciem odpowiedniego narzędzia do wyważenia bramy garażowej.

Dobrze wypoziomowana posadzka znacznie ułatwia precyzyjne ustawienie napędu.

Otynkowanie nadproża po zamontowaniu bramy

W związku z tym, że konstrukcje bramy garażowej wykonywane są głównie z aluminium lub ze stali, to trzeba je dobrze chronić przed korozją.

Problem w tym, że zaprawy murarskie, preparaty lakiernicze i uszczelniające zawierają dość agresywne substancje, które mogą uszkodzić elementy stalowe i aluminiowe.

Mało tego, bywa, iż odbarwiają materiały wykończeniowe bram zrobione z drewna lub tworzywa sztucznego.

Przebieg montażu bramy garażowej

Każda brama garażowa powinna być zamontowana ścisłe według instrukcji producenta.

Na początku zawsze powinno upewnić się, czy rozmiary całej konstrukcji rzeczywiście w pełni zgadzają się z wymiarami ościeża.

Następnie należy skręcić ościeżnicę i wstawić ją w otwór, po czym skrupulatnie sprawdzić zarówno pion, jak i poziom.

Kiedy upewnimy się, że wszystko się zgadza, to ościeżnicę trzeba zaklinować w narożnikach i zaznaczyć miejsca, w których zostaną wywiercone otwory pod kątowniki montażowe.

Kolejnym etapem jest przykręcenie ościeżnicy oraz wypełnienie szczeliny znajdującej się pomiędzy jej profilami a murem. Służy do tego pianka montażowa.

W zasadzie większość bram garażowych wymaga też przymocowania stalowych ocynkowanych prowadnic.

To właśnie na nich porusza się skrzydło bramy, więc należy wykazać się szczególną czujnością i starannością, ponieważ niestabilne lub nierówne ich przymocowanie nie tylko znacznie utrudni, ale często nawet uniemożliwi prawidłowe działanie mechanizmu otwierającego i zamykającego.

Słabo przymocowane prowadnice przyczyniają się także do uszkodzenia bramy, no i zagrażają bezpieczeństwu użytkowników.

W przypadku bramy segmentowej górnej prowadnice mocuje się do sufitu i ściany frontowej, a przy bramach segmentowych bocznych do dwóch sąsiednich ścian.

Z kolei przy bramach uchylnych mocowanie ma miejsce na suficie, a przy rolowanych w bocznych ościeżach otworu wjazdowego.

Niezwykle ważnym etapem jest także zamontowanie specjalnego wałka metalowego, ze sprężynami napinającymi się w czasie zamykania bramy.

Ten element wspomaga poruszanie skrzydłem, ale również równoważy ciężar bramy garażowej i właśnie dlatego nie potrzeba zbyt dużej siły fizycznej, aby poradzić sobie z otwieraniem i zamykaniem bramy (oczywiście przy otwieraniu ręcznym).

Sprężyny muszą mieć odpowiedni naciąg, ale przede wszystkim należy je założyć zgodnie z kierunkiem zwojów.

Przy odwrotnym założeniu, brama ani nie da się otworzyć całkowicie, ani też zamknąć. Ponadto, może dojść do uszkodzenia sprężyny.

Dalszym krokiem będzie już wstawienie bramy.

Najmniej kłopotu przysporzy brama uchylna, więcej zajmie wstawienie poszczególnych paneli bramy segmentowej.

Każdy panel musi być wypoziomowany, a dopiero potem przykręcony zawiasami.

Końcowym etapem jest zamocowanie rygli antywłamaniowych, klamek oraz automatycznego napędu.

Montaż bramy garażowej wymaga wiedzy, umiejętności oraz czasu, a popełnione błędy nie tylko skutkują problemami z późniejszym funkcjonowaniem bramy, ale przede wszystkim zagrażają bezpieczeństwu użytkowników i narażają na włamania.

Jak powinien wyglądać montaż bramy garażowej możesz zobaczyć na poniższym filmie

Jak dbać o bramę garażową?

Tylko w pełni sprawna brama garażowa będzie bezpieczna dla użytkowników, więc nie można zapominać o pewnych zabiegach, dzięki którym wszelkie mechanizmy funkcjonują prawidłowo.

Niektóre działania na pewno wymagają fachowej wiedzy, np. regulacja i przegląd automatyki, jednak wiele zabiegów możemy wykonać samodzielnie.

Przede wszystkim, warto dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi i zaleceniami producenta dotyczącymi zarówno codziennego użytkowania, jak i pielęgnacji bramy.

Wskazane będzie systematyczne smarowanie sprężyn i zawiasów, czyli ruchomych części bramy garażowej.

Najlepiej robić to specjalnym smarem półstałym o właściwościach antykorozyjnych i wysokiej przyczepności, dedykowanym do tego typu czynności.

Natomiast nie wolno smarować rolek plastikowych.

W prowadnicach często zbierają się nieczystości, dlatego dobrze od czasu do czasu czyścić je suchą ściereczką albo po prostu wydmuchać odkurzaczem. Uszczelki zużywają się i trzeba je wymieniać.

Z kolei płaszcz bramy należy regularnie myć wodą z dodatkiem delikatnego płynu czyszczącego albo zwykłego octu.

Nie są to zabiegi wymagające zbyt dużego nakładu pracy, a przyczyniają się do sprawnego funkcjonowania bramy przez wiele lat.

9 komentarz(e/y)
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze