Wiata garażowa to doskonałe rozwiązanie dla osób, które nie mają możliwości budowy garażu i muszą szukać innych metod chronienia swojego samochodu przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi. To dosyć częsta sytuacja przy wąskiej działce na której nie mieszczą się projekty domów z garażem wbudowanym w bryłę budynku. Żadna karoseria (i lakier) nie przepada za zbyt intensywnymi promieniami słonecznymi, śniegiem czy zamarzającą mżawką. A dodatkowo rano cenna jest każda sekunda, dlatego skrobanie szyby nie jest tym, co właściciele samochodów lubią najbardziej. Właśnie dlatego dobudowa wiaty garażowej często jest najlepszym pomysłem. Oczywiście, to rozwiązanie nie zastąpi klasycznego, ogrzewanego garażu, ale z pewnością dla samochodu jest dużo lepsze niż zostawienie go bez jakiejkolwiek ochrony.
Budowa wiaty zgłaszanie i dokumentacja
Wraz z dniem 28 czerwca 2015 roku w życie weszła nowelizacja prawa budowlanego, która w znacznym stopniu skraca bądź wręcz eliminuje procedury prawne, które dotyczą wielu ogrodowych konstrukcji – w tym również wiat garażowych. Generalnie dzieli się zatem wiaty na:
- wiaty jednopoziomowe i wiaty garażowe wolnostojące o powierzchni poniżej 50 metrów kwadratowych;
- wiaty garażowe powyżej 50 metrów kwadratowych;
Wiata garażowa do 50m2
Jeżeli chodzi o wiatę garażową poniżej 50 metrów kwadratowych na terenach miejskich to z punktu widzenia prawa budowlanego jest ona budowlą, a nie budynkiem. Dzięki temu zupełnie zmienia się jej forma prawna i formalności związane z pozwoleniami są zdecydowanie mniejsze. Również koszty załatwienia formalności są znacznie niższe, co nie jest bez znaczenia. Aby wybudować taką wiatę garażową wystarczy jedynie wystosować zgłoszenie chęci budowy do starostwa powiatowego lub urzędu miasta. Zgodnie z artykułem 30 pkt. 2 zgłoszenie takie powinno definiować:
- rodzaj wiaty garażowej,
- sposób, w jaki zostanie wykonana,
- termin w jakim prace zostaną rozpoczęte.
Należy również załączyć oświadczenie o prawie do nieruchomości oraz do dysponowania nieruchomością w celach budowlanych. Opcjonalny jest także projekt wiaty garażowej, o który urzędnik może poprosić, ale nie musi. Ważna natomiast jest mapka, która określa mniej więcej pozycję wiaty. Jeżeli w ciągu 30 dni nie otrzymamy pisemnego sprzeciwu urzędu, można uznać je za pozwolenie na budowę. Dopiero w tym momencie można rozpocząć prace budowlane. Co istotne, w przypadku wiat poniżej 50 m2 nie jest wymagany fachowy projekt, co oznacza, że można postawić dowolnie wyglądającą budowlę.
Wiata samochodowa powyżej 50m2
W przypadku wiat garażowych powyżej 50 m2 sprawa ma się nieco inaczej. Ze względu na zmianę klasyfikacji prawnej niezbędne jest dopełnienie formalności oraz złożenie odpowiednich dokumentów oraz zezwoleń, porównywalnych do tych, które obowiązują przy zdecydowanie większych konstrukcjach. W takiej sytuacji należy wystąpić z wnioskiem o pozwolenie na budowę, zwłaszcza, jeżeli będzie ona oddziaływała w jakikolwiek sposób na nieruchomość naszego sąsiada. Do takiego wniosku trzeba dołączyć oczywiście szereg dokumentów w tym:
- cztery egzemplarze projektu budowlanego uzupełnione o opinie, uzgodnienia, pozwolenia oraz dokumenty, które są wymagane przepisami szczególnymi; dodatkowo niezbędne jest zaświadczenie, że projekt przygotowała osoba, która posiada odpowiednie uprawnienia budowlane – powinna ona figurować w liście izby samorządu zawodowego;
- aktualną decyzję o lokalnych warunkach zabudowy oraz zagospodarowania terenu;
- oświadczenie o tym, że posiada się prawo do dysponowania całą nieruchomością na cele budowlane.
Taki wniosek powinien zostać złożony przez Inwestora w starostwie. Jeżeli wszystko będzie w porządku i określone wymagania zostaną spełnione, starosta wyda decyzję o pozwoleniu na budowę w czasie do około miesiąca. Warto wspomnieć o tym, że termin, w którym można przystąpić do rozpoczęcia budowy wiaty garażowej o powierzchni powyżej 50 metrów kwadratowych według zgłoszonego projektu, został wydłużony i obecnie wynosi 3 lata zamiast 2.
Odległość od innych budynków
Jeżeli chodzi o odległość wiaty od innych budynków to jest ona uzależniona od wymiarów wiaty. Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie się do warunków dotyczących budynków, czyli 4 metry od granicy, jeżeli okna sąsiedniego budynku wychodzą na działkę oraz 3 metry, jeżeli brak okien skierowanych na naszą działkę. Jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie. Trzeba również pamiętać, że liczba budowli na działce takich jak drewniane wiaty garażowe, altany, itp. nie może przekraczać 2 na każde 500 metrów kwadratowych.
Przygotowanie nawierzchni pod wiatę drewnianą
Skoro wszystkie formalności zostały już załatwione, należy przejść do rzeczywistej budowy. Pierwszym etapem jest odpowiednia nawierzchnia. Trzeba pamiętać o tym, że poziom nawierzchni, na której planujemy postawić wiatę garażową, powinien być nieznacznie wyniesiony ponad otaczający teren. Jest to wymóg ściśle związany z praktycznymi względami. Tak umiejscowione wiaty garażowe zapobiegną gromadzeniu się wody w miejscu garażowania samochodu oraz w dużym stopniu ułatwi spływ topniejącego śniegu. Do utwardzenia podłoża można wykorzystać różnego rodzaju kruszywa i materiały które na ogół są stosowane przy budowie dróg. To na jaką nawierzchnię się zdecydujemy, zależy w dużym stopniu od indywidualnych upodobań.
Miejsce pod wiatę można równie dobrze utwardzić kostką brukową, płytami betonowymi ażurowymi, kostką drewnianą i wieloma innymi materiałami. Z kolei wybetonowanie całej powierzchni nie jest najlepszym pomysłem, gdyż sam beton bardzo szybko się ściera i pyli. Poza tym utrudnione jest samoczynne odprowadzenie wody ściekającej z pojazdu. Niezależnie od tego, jaka nawierzchnia zostanie wybrana przez Inwestora, istotne jest to, aby z utwardzanego obszaru usunąć wierzchnią warstwę ziemi na głębokość około 30 centymetrów. Oczywiście, w niektórych przypadkach ta warstwa może być nieco cieńsza. Na przykład na gruntach piaszczystych może to być około 15 cm. Ważne jest także to, jaki jest poziom wód gruntowych. Warto wyłożyć dno wykopu geowłókniną, aby uniknąć osiadania podkładu. Wraz z przygotowywaniem nawierzchni należy również zabrać się za fundamenty, na których oprze się wiata garażowa. Fundamenty te są wykonane w formie stóp betonowych, które są wylewane bezpośrednio w gruncie. Nad wykopami ustawia się ramki zbite z desek o wysokości do 15 centymetrów, które pozwalają na ‘wyprowadzenie’ stóp ponad poziom terenu. Jest to również ten etap, kiedy przygotowuje się słupy nośne.
Wiata drewniana
Najwięcej osób decyduje się na konstrukcję drewnianą wiaty. Wiata garażowa drewniana to najpopularniejsze rozwiązanie, jeżeli chodzi o wiaty garażowe z drewna klejonego, również ze względu na koszty. Wiata garażowa drewniana jest stworzona ze słupów połączonych u góry wieńcem spinającym, jednocześnie pełniącym rolę oparcia dla dachu. Wiaty garażowe drewniane buduje się z bali drewnianych o przekroju 8×8 bądź 10×10 cm z drewna sosnowego. Jest to optymalne rozwiązanie, gdyż inne gatunki drewna iglastego są zdecydowanie mniej odporne na negatywny wpływ warunków atmosferycznych czy niskie temperatury. Impregnowane drewno z drzew liściastych, choć bardziej wytrzymałe, jest znacznie droższe oraz trudniej dostępne. Równie dobrze wiata drewniana może zostać wykonana z okrągłych bali o średnicy około 10 cm. Drewno na wiaty samochodowe powinno być oczywiście odpowiednio zaimpregnowane, najlepiej za pomocą impregnatów barwiących przeznaczonych do zastosowania na zewnątrz. Elementy konstrukcyjne należy połączyć na tradycyjne złącza ciesielskie bądź przy użyciu łączników stalowych przymocowanych gwoździami. Jeżeli chodzi o gwoździe, to powinny być one ocynkowane, dzięki czemu unikniemy powstaniu nieestetycznych, rdzawych zacieków. Natomiast sama wiata drewniana może zostać dodatkowo usztywniona za pomocą skośnie zamocowanych w narożach krótkich belek, które dodatkowo pełnią funkcję ozdobną. Zobacz na poniższym filmie jak mogą wyglądać wiaty samochodowe:
Wiata samochodowa ze stali
Jeżeli natomiast chodzi o wiatę garażową ze stali to może być ona wykonana jako konstrukcja spawana z zimnogiętych profili stalowych bądź rur. Trzeba jednak pamiętać, że zabezpieczenie takiej powierzchni przed korozją nie należy do najłatwiejszych zadań i jest dość kłopotliwe. Wymaga to oczyszczenia z nalotów rdzy i nałożenia kilku warstw dobrze kryjącej farby. Takich problemów można uniknąć, jeżeli zdecydujemy się na gotową konstrukcję z elementów ocynkowanych, która jest montowana za pomocą połączeń śrubowych. Można je kupić zarówno bezpośrednio u producentów, jak i w sklepach oferujących wiaty garażowe.
Pokrycie dachu wiaty garażowej
Zadaszenie wiaty jest niezwykle istotne i warto skupić się nad tym tematem. Najczęściej wykonywane jest ono z elementów drewnianych, które są oparte na oczepie łączącym słupki konstrukcyjne. Równie często używa się profili metalowych, jednak zdecydowanie trudniejsze jest mocowanie do nich pokrycia dachowego. Trzeba także zwrócić szczególną uwagę na nachylenie zadaszenia, które nie powinno być mniejsze niż 15 stopni. Celem jest zapewnienie szybkiego spływu wody oraz samooczyszczanie dachu. Dach wykonany może być na przykład z:
- blachodachówki,
- falistych płyt bitumicznych,
- gontów,
- przezroczystych płyt poliwęglanowych.
Niewskazane są natomiast pokrycia z dachówek ceramicznych bądź dachówek cementowych. Dzieje się tak ze względu na ich niemały ciężar, co wiąże się bezpośrednio z odpowiednio wytrzymałą konstrukcją dachu oraz podparcia. Istnieje również niebezpieczeństwo podrywania ich przez wiatr. W przypadku zadaszenia wiaty nie jest konieczne orynnowanie dachu, choć oczywiście zawsze można rynnę założyć. W przypadku wiat przylegających do ściany domu należy zwrócić szczególną uwagę na dokładne zabezpieczenie miejsca połączenia dachu i ściany. Tam najlepiej jest zamontować obróbki blacharskie – fartuch zachodzący przynajmniej około 20 centymetrów na ścianę, co pomoże w uchronieniu jej przed zawilgoceniem przez topniejący śnieg. Co istotne, krawędź fartucha powinna być zagięta, dzięki czemu możliwe będzie wciśnięcie brzegu w pokrycie ściany.
Ile kosztuje wiata garażowa?
Odpowiedź na takie pytanie nie jest jednoznaczna, gdyż wiele zależy od tego, na jaką wiatę garażową się zdecydujemy. Na rynku dostępne jest wiele różnych modeli wiat garażowych i dopiero po zdecydowaniu się na któryś z nich można ocenić mniej więcej koszty dobudowy wiaty. W zależności od potrzeb, czasu oraz umiejętności można kupić gotową wiatę garażową wraz z montażem bądź też osobno kupić projekt i samemu wynająć ekipę do jego realizacji. Bardzo dużą popularnością cieszą się również wiaty garażowe drewniane do samodzielnego montażu z prefabrykatów. Drewniane wiaty garażowe do samodzielnego montażu to najbardziej korzystne rozwiązanie dla każdego, kto dysponuje dostatecznie dużą ilością wolnego czasu oraz umiejętnościami budowlanymi. Decydując się na wiaty samochodowe do samodzielnego montażu można uniknąć kosztów, jakie wiążą się z wynajęciem ekipy fachowców.
Najtańsze drewniane wiaty garażowe można znaleźć w już od około 2 tysięcy złotych. Trzeba jednak pamiętać, że są to najbardziej podstawowe i zdecydowanie najprostsze wiaty drewniane, które nie każdemu mogą odpowiadać. Najpopularniejsze natomiast wiaty drewniane to koszt około 8 tysięcy złotych. Oczywiście całościowo dobudowa wiaty to nie tylko koszt materiału czy robocizny, ale również koszty wykonania fundamentów oraz pracy ekipy. Wówczas cena takiej wiaty może być zdecydowanie wyższa niż ta, którą planowaliśmy.
Wiata garażowa ma oczywiście za zadanie chronić nasz samochód przed niekorzystnym działaniem czynników atmosferycznych. Właśnie dlatego idealna drewniana wiata garażowa powinna być nie tylko trwała, ale przede wszystkim bardzo solidnie wykonana. Bardzo ważnym jest, aby wiaty garażowe komponowały się z przestrzenią, na której stoją, a ich wygląd nie kłócił się z estetyką domu. Niestety, im ładniejsze wizualnie wiaty garażowe tym wyższy koszt. Warto postawić na wiatę garażową wysokiej jakości, gdyż te tanie po bardzo krótkim czasie mogą okazać się po prostu nieestetyczne. Wybierając wiatę garażową trzeba zwracać uwagę na takie rozwiązania, które mogą pochwalić się najlepszym stosunkiem jakości do ceny. Niezwykle istotnym jest także to, aby materiały, z których wykonano konstrukcję wiaty były odporne na czynniki zewnętrzne i nie wymagały częstych zabiegów konserwatorskich.
Wiata czy garaż
Wielu inwestorów zastanawia się czy lepszym rozwiązaniem są wiaty garażowe czy garaże wolnostojące. Odpowiedź na to pytanie niestety nie jest jednoznaczna. Często zdarza się, że na działce po prostu nie ma możliwości postawienia garażu wolnostojącego, a nam zależy na miejscu, gdzie ukryjemy swój samochód przed promieniami słonecznymi czy czynnikami atmosferycznymi. Zdecydowanie można uznać, że garaż jest trwałą i stabilną konstrukcją, która świetnie radzi sobie z zabezpieczeniem samochodu przed wpływem pogody. Dodatkowo warto pamiętać, że garaż wolnostojący może spełniać dwie funkcje. Będzie on nie tylko doskonałym miejscem na schronienie samochodu, ale dodatkowo pomieszczeniem gospodarczym, gdzie można majsterkować czy przechowywać rzadko używane przedmioty. Ze względu na fakt, że wiaty garażowe dwustanowiskowe czy wiaty garażowe jednostanowiskowe stanowią konstrukcję otwartą bądź półotwartą, nie najlepiej sprawdzą się w roli przechowalni.
Ciekawa i atrakcyjna wizualnie wiata na samochód może być jednak świetną alternatywą dla klasycznego garażu, zwłaszcza że można zdecydować się na carporty drewniane z pomieszczeniem gospodarczym. Zazwyczaj doskonale chroniące przed warunkami atmosferycznymi wiaty garażowe (konstrukcje przyścienne lub wolnostojące) wyposażone w dodatkowe pomieszczenie gospodarcze np. na przechowywanie sprzętów ogrodowych stanowią bardzo ciekawe rozwiązanie architektoniczne, które wygląda bardzo estetycznie i doskonale komponuje się z bryłą domu. Wiata garażowa najlepiej sprawdza się na działkach o stosunkowo niewielkiej powierzchni. Warto pamiętać o tym, że wiata drewniana sprawdza się w warunkach zimowych. Dzięki niej możliwe jest zapobiegnięcie szronieniu szyb. Przechowywanie auta pod wiatą garażową ma również pozytywny wpływ na karoserię, zarówno latem, jak i zimą. Trzeba pamiętać o tym, że auta w garażach znacznie łatwiej ulegają korozji, natomiast te przechowywane pod wiatą nie są narażone na zbyt duże wahania temperatur. W wielu przypadkach dobudowa wiaty jest doskonałą alternatywą dla klasycznego garażu. Nic dziwnego, że zyskują one coraz większą popularność w naszym kraju, zwłaszcza, jeżeli chodzi o koszty oraz aspekty estetyczne.
Wiata garażowa z zabudowanymi ścianami
Zabudowane ściany czy nawet dodatkowe pomieszczenie gospodarcze zależą od preferencji Inwestora – wiaty garażowe mogą mieć ścianki zabudowane lub pozostawione niezabudowane. Oczywiście, wypełnienie ściany budynku w dużym stopniu podwyższy wartość użytkową wiaty, gdyż dzięki temu możliwe będzie utrzymanie wyższej temperatury w jej obrębie. W ten sposób można uniknąć wsiadania do zimnego auta czy trudnego startu silnika. Wypełnienie ścianek natomiast zmusza nas do pamiętania o starannym parkowaniu, co może być uciążliwe, jeżeli posiadamy duży samochód. Wiaty garażowe ze ścianami często są wykorzystywane w roli domków narzędziowych czy drewutni. Zastosowanie ścianek sprawia, że mamy dodatkową przestrzeń, którą można wykorzystać na przechowywanie tego typu przedmiotów. Dodatkowo wypełnienie ścianek może ochronić własność nie tylko przed przed wścibskimi spojrzeniami sąsiadów, ale i czynnikami atmosferycznymi.
Witam, bardzo ciekawy blog. Mam jednak kilka watpliwosci po spotkaniu z Paniami w urzedzie. Po pierwsze to ponoc na wiate nie trzeba miec zgloszenia poniewaz zgodnnie z prawem budowlanym I artykulem 29.2c i potem art 30. nie ma takiej potrzeby. Druga sprawa to odleglosc od budynku budowlanego. Ponoc zadaszone miejsca garazowe zgodnie z warunkami technicznymi powinny byc 7m od okien budynku. Wiec Panie w urzedzie powiedzialy, ze wiata owsze moze byc blisko domu ale w teorii auto tam nie powinno stac 🙂
Co Panstwo o tym mysla ?
Dodatkowo chcialbym zapytac, czy jesli zbudujemy pod wiata male pomieszczenie, ktore bedzie mialo 4 sciany ale bedzie nizsze niz wiata i sciany nie beda dotykac dachu wiaty, to czy calosc bedzie traktowana jako wiata ?
Pozdrawiam
Minimum 7m musi być od okien pomieszczeń gdzie są stale ludzie czyli min 4h. Czyli sypialnia, pokój dzienny czy kuchnia. Okno do łazienka, pom gospodarcze może być bliżej.
Jest to dobry wprowadzający materiał do tematu.
Jest to wartościowy materiał dla każdego, kto chce zgłębić temat.
Twoje argumenty są przekonujące, zmieniły moje podejście do tematu wiat garażowych