Automatyka do bram wjazdowych: jak działa i jaką wybrać?

Na automatykę do bramy wjazdowej składają się wszystkie siłowniki i elementy sterujące, które odpowiadają za sprawność jej działania. System tego typu może posiadać różne rozmiary, specyfikę działania oraz formę obsługi.

Automatyka do bram wjazdowych
Automatyka do bram wjazdowych

Automatyka najczęściej dobierana jest na podstawie typu bramy oraz jej gabarytów.

W kategorii produktów do bram wjazdowych na posesję znaleźć można przede wszystkim rozwiązania dedykowane modelom skrzydłowym oraz przesuwnym. Jak wybrać najlepsze postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

Rodzaje automatyki do bram wjazdowych na posesję

Automatyka do bramy: rodzaje
Automatyka do bramy: rodzaje

Napędy do bram wjazdowych zapewniają spory komfort użytkownikom.

Ograniczają konieczność wysiadania z pojazdu celem otworzenia lub zamknięcia bramy, a także podnoszą poziom bezpieczeństwa. Każdorazowe zatrzymywanie się przed wjazdem i wychodzenie z samochodu może być niebezpieczne. Wielu kierowców z przyzwyczajenia nie gasi w takiej sytuacji silnika i zostawia kluczyki, co potencjalnie zwiększa ryzyko kradzieży auta.

Automatyka do bram wjazdowych chroni przy okazji przed niepożądanym wtargnięciem na posesję osób z zewnątrz.

Rozwiązanie to przydaje także się na działkach, w których wjazd położony jest bezpośrednio przy ruchliwej ulicy. Bramę można wówczas łatwo otworzyć będąc w okolicy posesji, a jednocześnie nie blokować przy tym ruchu.

O odpowiednim systemie automatyki warto pomyśleć jeszcze na wczesnym etapie budowy nowego domu jednorodzinnego, najlepiej przed ułożeniem nawierzchni. Rozwiązanie to wymaga bowiem doprowadzenia instalacji elektrycznej ułożonej w gruncie.

Wybór konkretnego rodzaju automatyki warto dobrze przemyśleć, a najlepiej kupić ją w komplecie z bramą garażową.

W napęd sterujący jej pracą da się oczywiście doposażyć posesję później.

Warto skorzystać z doświadczenia specjalistów, aby jak najlepiej wybrać konkretny model. Fachowiec jest w stanie optymalnie dobrać napęd i dopasować moc silnika, która najczęściej zawiera się w przedziale 300-600 W.

Parametry zostaną dzięki temu dopasowane do wymiarów, ciężaru oraz intensywności pracy, mierzonej w cyklach. Na jeden cykl zalicza się otwarcie oraz zamknięcie wrót.

Moc siłownika powinna być mimo wszystko o minimum 30 proc. wyższa, niż sugerują to wyliczenia bazowe. Pozwoli to na bezproblemowe otwieranie bramy nawet przy silnym wietrze. Silnik nie będzie natomiast pracował na maksymalnych obrotach, co przyczyni się do przedłużenia jego trwałości.

Optymalnie dopasowanie rodzaju automatyki w dużym stopniu zależy od sposobu, w jaki otwierana będzie konkretna brama.

Zgodnie z prawem budowlanym, jej szerokość musi wynieść przynajmniej 2,4 m. Dla zwiększenia wygody warto wybrać model posiadający szerokość minimum 4-5 m. takie rozwiązanie ułatwi wjeżdżanie i wyjeżdżanie zarówno większym, jak i mniejszym pojazdom.

Bramy przesuwne
Bramy przesuwne

Bramy przesuwne

Największą popularnością cieszą się obecnie bramy przesuwne. Otwierają się równolegle do ogrodzenia na bok, na lewą lub prawą stronę.

W przypadku montażu jedynym wymogiem jest konieczność zapewnienia wolnej przestrzeni w obrębie ruchu skrzydła.

Brama przesuwna nie potrzebuje równego i długiego podjazdu. Dopuszczalna jest jej samonośność, jednak wówczas konieczne jest zapewnienie tzw. przeciwwagi.

Innym rozwiązaniem jest oparcie bramy na rolkach, których ruch odbywa się po szynie wmontowanej w podłoże.

Takie rozwiązanie potrzebuje jednego siłownika wprawiającego bramę w ruch. Z reguły da się zamontować go nawet na późniejszym etapie, np. po kilku latach. W ten sposób można nieco rozłożyć ponoszone koszty w czasie. Podczas montażu trzeba pamiętać o dociągnięciu instalacji elektrycznej z napięciem 230 V.

Bramy rozwierane

W ofercie producentów znaleźć można także bramy rozwierane.

Modele tego typu występują w wersji jednoskrzydłowej oraz dwuskrzydłowej. Rozwiązanie to sprawdza się w przypadku, gdy front działki nie jest dostatecznie szeroki.

Bramy rozwierane polecane są także w sytuacji, gdy wjazd znajduje się blisko granicy z posesją sąsiada.

Konieczny jest dla nich podjazd długi i płaski, dzięki któremu otwierające się na boki skrzydła nie będą o nic zawadzały.

Z reguły bramy rozwierane posiadają dwa skrzydła o symetrycznej konstrukcji. Aby mechanizm otwierania się i zamykania mógł działać, konieczne jest zamontowanie dwóch siłowników.

Rozwiązanie to przekłada się na cenę automatyki.

Warto też pamiętać, że niektórzy producenci wymagają wymagają przeprowadzenia montażu przez autoryzowanego fachowca. Napęd zostanie dzięki temu zamontowany zgodnie z wszystkimi wytycznymi.

Urządzenia dedykowane bramom skrzydłowym i przesuwnym charakteryzują się nieco innymi parametrami.

Komplet z napędem wybierany jest na podstawie określonych wytycznych. Znaczenie ma zarówno waga wrót, jak i szerokość wjazdu.

Ważną kwestią pozostaje liczba użytkowników, która decyduje o liczbie cykli otwarcia i zamknięcia w ciągu jednego dnia.

Przy wyborze trzeba mieć na uwadze także szybkość otwierania oraz szereg dodatkowych funkcji czy potrzebnych akcesoriów.

Dokupując napęd do bramy już istniejącej, poza wymienionymi aspektami należy pamiętać o dokładnym skontrolowaniu jej stanu technicznego.

Podstawową kwestią jest sprawdzenie ruchu skrzydeł, które powinny chodzić lekko, bez tarć.

Przyczyną utrudnień w działaniu automatyki mogą być awarie. Dotyczy to zwłaszcza problemów związanych z utratą osiowości wózków jezdnych, korozją profilu lub ich uszkodzeniem. Przyczyną nieprawidłowości może być zepsuty lub przerdzewiały profil jezdny.

Nie bez znaczenia pozostaje utrata równoległości bramy w stosunku do podłoża, zwykle na całej długości.

W przypadku automatyki do bram rozwieralnych, kluczowe znaczenie ma szerokość skrzydeł.

Napędy do tego typu modeli oferowane są wariantach od 2 do nawet 7 m, przy ciężarze od 200 do ok. 400 kg.

Poszczególne siłowniki w karcie katalogowej z reguły mają podane maksymalne parametry dotyczące długości i ciężaru wrót, które są w stanie obsłużyć.

Napęd zbyt słaby może ograniczyć stabilność pracy urządzenia. Taka brama będzie podatna na szarpanie, a także niemożliwa do pełnego otwarcia.

Kolejne ważne parametry dotyczą wysokości i głębokości osadzenia. Na ogół wymagany kąt otwarcia wynosi 90 stopni.

Pod uwagę należy wziąć w tym przypadku wypełnienie skrzydeł. W obszarach narażonych na silne wiatry, pełna brama zachowuje się jak żagiel. Przy silniejszych podmuchach skrzydła mogą poruszać się praktycznie same. Wybór takiej bramy wymaga zatem uwzględnienia konieczności doposażenia jej w napęd z mocniejszymi siłownikami.

Kolejna ważna kwestia dotyczy ilości cykli, czyli intensywności pracy. W przypadku posesji prywatnych, w ciągu jednego dnia z reguły przyjmuje się do 50 cykli otwierania oraz zamykania.

Pod uwagę należy wziąć także szybkość otwierania. Rozwarcie skrzydeł do odpowiedniej pozycji może zająć np. 10 sekund.

Jeżeli wybierany jest napęd do bramy przesuwnej, pod uwagę trzeba wziąć nieco inne parametry.

W tym przypadku kluczowa jest szerokość.

Im będzie ona większa, tym wydłuży się czas pojedynczego cyklu. W rezultacie nastąpi szybsze nagrzewanie się siłownika, co przełoży się na osłabienie jego żywotności.

W przypadku bram przesuwnych ciężar wrót nie powinien przekroczyć 500 kg.

Sama intensywność pracy na posesjach prywatnych to również około 50 cykli otwierania i zamykania na dobę.

Warto pamiętać, że bramy przesuwne wykonane z pełnych elementów są dość ciężkie. W porównaniu z modelami ażurowymi większa jest ich podatność na podmuchy wiatru. W ich przypadku zastosowany napęd powinien być zatem mocniejszy.

Przydatną funkcję będzie możliwość ręcznego odblokowania bramy za pomocą kluczyka.

Rozwiązanie to sprawdza się w np. w razie awarii sieci elektrycznej.

Warto wówczas zwrócić uwagę także na pamięć ustawień. Po przerwie w dostawie energii napęd będzie mógł dzięki temu funkcjonować zgodnie z zaprogramowanymi ustawieniami.

W przypadku awarii przydatna może się okazać funkcję autodiagnozy. Lampa ostrzegawcza informuje wówczas o błędzie odpowiednią liczbą mrugnięć.

Rozwiązanie to często współpracuje z lampą sygnalizacyjną. Miga ona zarówno przed uruchomieniem bramy, jak i w czasie jej ruchu.

Może oprócz tego oświetlać przejazd niezależnie od stanu pracy siłownika.

W wielu przypadkach przydaje się zasilanie awaryjne. W razie braku energii działanie są w stanie zapewnić przede wszystkim panele i akumulatory fotowoltaiczne.

Producenci automatyki do bram w większości wypuszczają modele siłowników dedykowane określonemu ciężarowi skrzydeł bramy.

Nie jest konieczne zachowanie precyzji co do kilograma, jednak należy zmieścić się w przedziale i unikać rozwiązań zbliżających się do jego górnej granicy.

Każda brama posiada wagę bezpośrednio skorelowaną z wymiarami. Z reguły w domach jednorodzinnych stosowane są bramy lekkie. Ich wysokość dochodzi do 1,7 m, a długość nie przekracza 4 m.

Lekkie bramy rozwierane posiadają ciężar skrzydła w granicach 20-50 kg.

Skrzydło bramy lekkiej przesuwnej waży natomiast około 100-150 kg.

przy wyborze siłownika koniczne jest wzięcie pod uwagę także wypełnienia bramy. W przypadku modeli pełnych silnik powinien mieć moc większą nie tylko z uwagi na wagę, ale także powiększony opór powietrza. Ma to istotne znacznie w czasie wietrznej aury.

Warto pamiętać, że bramy skrzydłowe i przesuwne potrzebują do zasilania sterownika instalacji odpowiedniego przewodu ziemnego. Należy umieścić go w odpowiedniej osłonie i na bezpiecznej głębokości, dzięki czemu będzie posiadał ochronę przed zgnieceniem.

Konieczne jest uwzględnienie także dodatkowego okablowania to zasilania fotokomórki, dzwonka czy lampy ostrzegawczej. Kable należy rozmieścić na słupkach ogrodzeniowych.

Brama wjazdowa może oczywiście nie wymagać siłownika o bardzo dużej mocy. W takim przypadku warto rozważyć zasilanie niedużą baterią słoneczną oraz akumulatorem żelowym. Chwilowa wydajność prądowa tego drugiego jest dość wysoka.

Całodzienne ładowanie pozwala na zmagazynowanie energii wystarczającej na kilkadziesiąt cykli zamykania i otwierania.

Rozwiązanie to jest bardzo przydatne wówczas, gdy lokalizacja bramy nie daje możliwości podłączenia przewodów lub nie ma dostępu do prądu. Należy jednak pamiętać, że brama nie powinna być w takim przypadku zbyt intensywnie użytkowana.

Ważnym kryterium przy doborze napędu jest intensywność użytkowania bramy, która w dużym stopniu wpływa na żywotność mechanizmu.

Obowiązujący podział obejmuje automatykę do pracy przydomowej oraz intensywnej. W tym pierwszym przypadku ilość cykli wynosi do 50, a w drugim powyżej tej liczby.

Automatyka przeznaczona do pracy intensywnej powinna opierać się na mocniejszych napędach oraz sterownikach z większą pamięcią. Z reguły rozwiązanie to stosowane jest w przypadku bram osiedlowych i przemysłowych.

W przypadku domów jednorodzinnych wystarczy obliczyć, jaka jest dobowa częstotliwość użytkowania bramy. Nierzadko okazuje się, że nie ma potrzeby inwestowania w najwyższej klasy automatykę. Optymalny będzie wówczas napęd o mniejszej pamięci sterownika i mocy silnika, który w zupełności spełni podstawowe zapotrzebowanie.

Najczęściej stosowane rozwiązania

Pilot zdalnego sterowania do bramy
Pilot zdalnego sterowania do bramy

Napęd automatyczny do bramy wjazdowej składa się kilku elementów.

Poza silnikiem lub silnikami, do najważniejszych części systemu należy centrala sterująca, czyli odbiornik.

Oprócz tego niezbędnym elementem jest mechanizm, który przenosi na bramę siłę ciągu silnika. Dotyczy to wysięgnika lub wysięgników, a także wału zakończonego kołem obrotowym. Ten ostatni zahacza o zębatą listwę, która znajduje się u dołu bramy przesuwnej.

Do elementów systemu zaliczyć można także pilot zdalnego sterowania. Najczęściej urządzenie umożliwia obsługę bramy za pośrednictwem generowanego sygnału radiowego. Pilot każdorazowo pracuje z inną częstotliwością. Włamywacze nie mają dzięki temu szansy skopiowania sygnału.

Bramę zamykać i otwierać można także w inny sposób, np. klawiaturą kodową, przyciskiem impulsowym, czytnikiem linii papilarnych czy zakodowaną płytką zbliżeniową.

Istnieje też możliwość obsługi za pomocą telefonu. W takim przypadku konieczne jest zamontowanie w bramie odpowiedniego sterownika GSM z kartą SIM dowolnego operatora oraz zainstalowanie w telefonie dedykowanej aplikacji. Rozwiązanie to cieszy się obecnie sporą popularnością i powoli wypiera tradycyjne piloty.

Konstrukcja zlokalizowanego na dolnej krawędzi skrzydła bramy przesuwnej paska zębatego jest bardzo istotna w codziennym użytkowaniu.

W przypadku listew wykonanych z tworzywa hałas jest znikomy. Problemem pozostaje jednak ich trwałość. Listwy te wycierają się stosunkowo szybko, przez co konieczna jest ich regularna wymiana. Można robić to we własnym zakresie, bądź też skorzystać z pomocy serwisantów.

Zdecydowanie głośniejszą pracą charakteryzują się listwy metalowe, jednak wynagradza to ich praktyczna niezniszczalność.

Silnik przeważnie nie stwarza problemów, jednak warto mieć na uwadze długość gwarancji producenta. Najczęściej jest ona udzielana na maksymalnie 5 lat.

Siłownik zwykle umieszczany jest w słupku bramy. Może się on jednak znajdować także w specjalnej skrzynce, która stoi obok wrót. W takim przypadku wskazane jest zamocowanie na niedużym podwyższeniu, co ochroni siłownik przed wodą w czasie gwałtownych opadów.

Dobrym rozwiązaniem będzie wybór modelu posiadającego funkcję łagodnego startu i zatrzymania. Zapewnia on bramie płynny ruch, a jednocześnie charakteryzuje się podwyższoną żywotnością.

W przypadku bram rozwieranych siłowniki mogą posiadać proste lub łamane ramię. Przytwierdza się je do skrzydeł oraz słupków. Przy stalowych słupkach konieczne jest przykręcenie do specjalnie wspawanych uchwytów, natomiast przy murowanych stosuje się odpowiednie kotwy.

Napęd można też czasem zamontować w hermetycznej skrzynce pod ziemią, dzięki czemu będzie praktycznie niewidoczny. Rozwiązanie to stosowane jest jednak dość rzadko, ze względu na jego kosztowność.

Siłowniki przy bramach wjazdowych muszą przede wszystkim posiadać szczelną obudowę, która ochroni mechanizm przed zanieczyszczeniami oraz wilgocią. Wskazane jest ponadto przymocowanie ich do elementów konstrukcyjnych, celem zwiększenia poziomu ochrony przed kradzieżą.

Przy zakupie automatyki do bramy wjazdowej warto zweryfikować sposób, w jaki blokada skrzydła jest zwalniana.

Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy nastąpi nieoczekiwana przerwa w dostawie prądu. Napęd zwykle odłącza się ręcznie, przy użyciu klucza. W przypadku drogich modeli rozłączenie może się odbywać także elektronicznie.

Aby zniwelować konieczność obsługiwania bramy manualnie, zdecydować można się na połączenie napędu z akumulatorem. Odpowiada on za zapewnienie awaryjnego zasilania.

Warto pamiętać, że niektóre napędy dysponują wbudowanymi akumulatorami. Jeżeli zachodzi taka konieczność, możliwe jest wykonanie nawet kilkunastu cykli zamknięcia i otwarcia bramy.

Jako akumulatora sprawdza się w niektórych przypadkach moduł solarny, będący nierzadko dobrą alternatywą dla elektrycznego zasilania.

Ręcznie otwierane wrota można dużo łatwiej kontrolować.

Automatyka do bram wjazdowych na posesję to rozwiązanie wygodniejsze, jednak warto pamiętać o odpowiednich systemach zwiększających bezpieczeństwo.

Ochronę zarówno samochodom, jak i pieszym jest w stanie zapewnić nadajnik promieni podczerwonych. Z reguły umieszcza się go razem z odbiornikiem kilkadziesiąt centymetrów nad ziemią, po stronach wjazdu. Linia fotokomórek powinna znajdować się w świetle przejazdu, a jej przecięcie doprowadzi do odpowiedniej reakcji.

Podczas ruchu skrzydła światło wiązki jest w stanie rozpoznać dowolny obiekt, dzięki czemu brama może automatycznie się zatrzymywać oraz cofać.

Przydatnym rozwiązaniem jest także zabezpieczenie przeciwzgniecieniowe, będące dobrym uzupełnieniem działania fotokomórki. W przypadku natrafienia na przeszkodą, moduł znajdujący się w specjalnej centrali sterującej reaguje bezpośrednio na siłę niezbędną do zamknięcia skrzydła.

W rezultacie możliwe jest zablokowanie i zmiana kierunku ruchu. Rozwiązanie to określa się mianem systemu amperometrycznego przeciążenia. Ochrona tego typu stosowana jest w silnikach na 24 V.

W przypadku wersji 230 V montuje się specjalne enkodery, pozwalające na zsumowanie liczby obrotów silnika w ciąg jednego cyklu. Na skutek oparcia bramy o przeszkodę dochodzi do złączenia zabezpieczeń oraz cofnięcia bramy.

Do innych ciekawych funkcji odpowiednio dopasowanej do bramy automatyki należy samoczynne domykanie się po ustalonym czasie.

Nie bez znaczenia pozostaje tzw. opcja furtki. Brama może dzięki temu otwierać się jedynie częściowo, pozwalając na wpuszczenie osób stojących przed posesją.

Siłowniki powinny ponadto dysponować elektronicznym hamulcem, który zwolni przesuwanie się bramy na końcowym etapie ruchu. Powoli to na jej płynne hamowanie i zatrzymanie się niezależnie od wagi.

Automatyka do bram wjazdowych powinna być montowana przez autoryzowanego fachowca.

Zadanie to wykonać może również elektryk posiadający doświadczenie w instalacjach tego typu, który przeszedł odpowiednie szkolenie. Niektórzy inwestorzy decydują się na montaż samodzielny.

Brak specjalistycznej wiedzy i rzetelnych kompetencji może jednak zwiększyć ryzyko popełnienia trudnych w naprawie błędów. Profesjonalista jest w stanie wykonać montaż solidnie i poprawnie, a także zadbać o optymalne zaprogramowanie i wyregulowanie napędu. Współpraca z fachowcem może się okazać bardzo przydatna na przyszłość.

Z usług tego samego specjalisty warto korzystać przy okazji przeglądów oraz ewentualnych napraw awarii.

Ceny automatyki do bram

Na decyzję o zakupie konkretnego systemu automatyki bardzo często wpływa jego koszt.

Do najbardziej zróżnicowanych pod względem przedziałów cenowych rozwiązań należą produkty dedykowane bramom skrzydłowym.

Najprostsze modele nabyć można już za około 400 złotych. W przypadku bramy dwuskrzydłowej wydatek wzrasta od 800 do nawet 2 tysięcy złotych.

Z większym wydatkiem wiążą się modele wyposażone w dodatkowe funkcje.

Do takiej samej kategorii cenowej należy zaliczyć napędy do bram rozwiernych, które również kosztują od kilkuset złotych wzwyż. Przy wyborze konkretnego modelu warto zwrócić uwagę na producenta. Renoma firmy odpowiedzialnej za opracowanie konkretnego zestawu w dużym stopniu decyduje o jego ostatecznej jakości.

Jeżeli kluczowym kryterium pozostaje cena, wielu inwestorów decyduje się na zakup automatyki nieznanego producenta. Wiąże się to z pewnymi oszczędnościami początkowymi, jednak w rezultacie są one jedynie pozorne. Takie systemu charakteryzują się dużą awaryjnością, przez co wymagają częstszych napraw. Nierzadko okazuje się też, że z uwagi na niedostateczną jakość konieczna jest wymiana całego systemu.

Wydatki związane z automatyką do bram wjazdowych nie dotyczą jedynie zakupu samego systemu.

Zawsze trzeba być gotowym na skorzystanie z usług serwisu, chociażby celem przeprowadzenia przeglądu czy znalezienia przyczyn usterki.

Usługi tego typu mogą cechować się różną ceną, od której należy odliczyć ewentualne koszty naprawy i wymiany uszkodzonych lub zużytych elementów, części czy akcesoriów.

Z reguły serwis jest tańszy w przypadku korzystania z oferty firmy, która zajęła się także montażem systemu. Wiąże się to też ze stałym cennikiem. Naprawy i serwisy elementów instalowanych przez inne firmy są zwykle wyceniane na podstawie oględzin, zgodnie z indywidualną kalkulacją wykonawcy.

Osobne koszty związane są także programowaniem pilota, wymianą centrali do napędów z programowaniem czy wymianą akcesoriów drobnych.

Współczynnik ochrony napędów przeznaczonych do bram wjazdowych to IP44.

Gwarantuje on odporność na deszcz, śnieg oraz inne niekorzystne czynniki atmosferyczne.

Bezawaryjne działanie automatyki przez wiele lat wymaga jednak zadbania o poprawną i regularną konserwację. Działania ochronne mają szczególne znaczenie zimą.

Warto w tym okresie zwrócić uwagę na stan listwy, która jest bardzo podatna na gromadzenie się śniegu. Jego nadmiar może np. powodować zatrzymywanie się bramy w niepożądanym miejscu. Na tego rodzaju zakłócenia nie są podatne modele wyposażone w magnetyczne wyłączniki krańcowe.

Śnieg może też gromadzić się w końcowym obszarze światła bramy, gdzie chowa się jej ogon. W rezultacie również dochodzi do zatrzymywania się skrzydła w nieprawidłowym miejscu. Wrota pozostają wówczas niedomknięte, co zwiększa ryzyko wtargnięcia na posesje osób nieupoważnionych.

Niedomykanie bramy często powodowane jest także przez błoto gromadzące się na obudowie fotokomórek, np. w czasie intensywnych opadów.

Warunkiem bezpiecznego i prawidłowego funkcjonowania napędu automatyki jest nienaganny stan techniczny bramy.

Jej konstrukcja musi być bezwzględnie sztywna i stabilna. W przeciwnym razie zewnętrzna siła naporu i ciężar samej bramy mogą uniemożliwić prawidłową pracę automatu.

Dodatkowym obciążeniem dla konstrukcji okazuje się być miejsce mocowania siłownika. Jeżeli jej wytrzymałość nie będzie wystarczająca, napęd należy zamontować na elementach skrzydeł z odpowiednimi wzmocnieniami.

Bramę należy regularnie kontrolować pod kątem występowania usterek. Ma to szczególne znaczenie w przypadku użytkowania jej od dłuższego czasu. Niezależnie od ilości skrzydeł, powinny one chodzić lekko – bez tarcia i zawadzania o ziemię.

Jeżeli pojawiają się problemy w ich prawidłowej pracy, być może uszkodzeniu uległy zawiasy. Bardzo często okazuje się też, że grunt wymaga wyrównania. Usterki bramy trzeba koniecznie naprawić przed montażem automatyki, ponieważ mogą one negatywnie wpłynąć na poprawność funkcjonowania systemu i zwiększyć ryzyko jego uszkodzenia.

Istnieją pewne podstawowe zasady bezpieczeństwa, zgodnie z którymi należy użytkować system automatyki.

Należy przede wszystkim pamiętać o regularnym usuwaniu wszelkich przeszkód. Podczas ruchu, w świetle bramy nie powinny znajdować się żadne obiekty. Dotyczy to także osób fizycznych.

Automatyka może na nie działać z dużą siłą, co stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia.

Warto też pamiętać, aby nigdy nie dosięgać kontrolera przez zamkniętą bramę celem jej uruchomienia. Takie działanie może być bardzo niebezpieczne. Uruchomienie bramy pilotem warto poprzedzić upewnieniem się, że zajmowana pozycja nie znajduje się w zasięgu ruchu skrzydła.

Poziom bezpieczeństwa znacząco podnoszą fotokomórki. Rozpoznanie przeszkody przekazuje informację do sterownika, który chroni przeszkodę przed zgnieceniem.

Warto też pamiętać o stosowaniu podwójnych zabezpieczeń. Nie wolno zaniedbywać regulacji układu przeciążeniowego sterownika automatu. Nie powinno się ustawiać go na maksymalnej pozycji, ponieważ uniemożliwi to właściwą reakcję automatu na opór wywołany przeszkodą i doprowadzi do zniszczenia.

Należy ponadto pamiętać, że pilot do bramy nie jest zabawką dla dzieci. Warto także poświęcić nieco czasu na uświadomienie najmłodszych o potencjalnym niebezpieczeństwie zabawy w pobliżu ruszającej się bramy.

Ile kosztują systemy automatyki do bram?

W zależności od złożoności systemu, wszystkie elementy mogą kosztować do kilku tysięcy. Poza samym sprzętem należy również doliczyć koszty montażu, które mogą wynieść od kilkuset złotych.

Jakie zalety ma automatyka do bram?

Automatyka do bram podwyższa komfort codziennego życia. Dzięki systemowi wjazd i wyjazd na posesję odbywa się bez wychodzenia z auta.

Jakie koszty należy uwzględnić podczas użytkowania automatyki do bram?

Poza kosztem początkowym, warto być przygotowanym na koszty związane z serwisem lub ewentualnych napraw.

1 Komentarz
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Greta

Ten artykuł zasługuje na uznanie za to, jak jest szczegółowo i precyzyjnie napisany. Ktoś tu zna się na rzeczy!