Podjazd do garażu: jak i z czego wykonać go poprawnie?

MG Projekt Pracownia Architektoniczna / Aktualizacja 8 czerwca 2020

Podjazd do garażu
Podjazd do garażu

Ci, którzy go nie mają, z reguły o nim marzą. Ci, którzy go mają, często na niego narzekają. Zarówno jedni, jak i drudzy, poszukują rozwiązania idealnego, które spełni wszystkie ich oczekiwania.

Mowa tu oczywiście o podjeździe do garażu, który – choć dla wielu – jest banalnym elementem domowej infrastruktury, jest tak naprawdę bardzo istotny, a jego funkcjonalność kluczowa.

To, jak funkcjonalny jest dany podjazd do garażu, zależy oczywiście od jego konstrukcji zawartej w projekcie domu i sposobu uwzględnienia w nim warunków miejscowych.

W poniższym artykule nie przedstawimy przepisu na podjazd marzeń, ale najważniejsze analizy i porady, dotyczące jego budowy i poniesionych z tego tytułu kosztów.

Podjazd do garażu: trochę liczb…

Wjazd do garażu
Wjazd do garażu

Jak powinien wyglądać idealny wjazd do garażu i jakie mieć wymiary?

Szerokość podjazdu do garażu powinna wynosić co najmniej 3 m.

W ten sposób uwzględniamy zapas, konieczny do komfortowego wjazdu nawet dużymi pojazdami.

Jeśli nasz podjazd jest jednocześnie wejściem do domu, winien być on szerszy (najlepiej 4.5 metra).

Istotna jest również grubość nawierzchni podjazdu.

Jeśli jest on przewidziany wyłącznie dla samochodów osobowych, nie powinna być ona węższa niż 6 cm.

Z kolei wjazd do garażu dla samochodów ciężarowych, powinien posiadać powierzchnię o wysokości co najmniej 8 cm, lub najlepiej 10 cm.

Górny fragment podjazdu powinien znajdować się co najmniej 2 – 3 cm powyżej otaczającego go gruntu.

Nachylenie wzdłużne powierzchni wjazdu do garażu powinno oscylować w okolicach od 3 do 4 stopni.

Z kolei spadek poprzeczny podjazdu do garażu powinien być minimalny i wynosić około 1 stopnia.

Pozwoli on na odpłynięcie zalegającej wody, co będzie miało znaczenie zwłaszcza zimą, lub późną jesienią.

Powierzchnia podjazdu powinna być osadzona na specjalnej podsypce (z tłucznia lub żwiru), której optymalna grubość to dwadzieścia, lub nawet trzydzieści centymetrów.

Obowiązkowym jego elementem są też krawężniki, które ochronią konstrukcję przed utratą stabilności.

Tak skonstruowany podjazd, gwarantuje nam maksimum bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Z czego zbudować wjazd do garażu?

Z czego zbudować wjazd do garażu?
Z czego zbudować wjazd do garażu?

Jak utwardzić nawierzchnię podjazdu?

Najlepiej za pomocą bardzo małych elementów w postaci klinkieru, kostek kamiennych, bądź też kostek betonowych.

Drobny materiał konstrukcyjny jest nie tylko łatwiejszy w układaniu, ale też — jeśli zajdzie taka potrzeba — w szybkim demontażu.

Ponadto małe kostki można układać w dowolne wzory.

Im jest ich więcej, tym większa rozdzielczość danego wzoru.

1. Podjazd do garażu z bruku klinkierowego

Struktura bruku klinkierowego jest mało nasiąkliwa.

Oznacza to, że z powodzeniem można stosować go na powierzchniach narażonych na silne działanie wilgoci.

Charakteryzuje się on dużą odpornością na przeciążenia mechaniczne i nie jest śliski (jest odporny na wygładzanie).

Kolejnym atutem klinkieru jest jego naturalny wygląd.

I choć jeszcze kilka lat temu dominowały tu kolory w odcieniu czerwieni, to dziś w ofercie nie brakuje kostek w odcieniach brązu, żółci, grafitu i czerni.

Najciekawsze formy kostki klinkierowej mają dwubarwną kolorystykę.

Jest to tak zwany klinkier napłomieniany.

Ciekawą alternatywą dla dobrze znanego wszystkim bruku klinkierowego, jest jego ręcznie robiona odmiana.

Posiada on charakterystyczną, chropowatą i nieregularną powierzchnię, która wprowadzi do podjazdu sporo artystycznego nieładu.

2. Podjazd do garażu z kamienia naturalnego

Kostka kamienna jest najczęściej wykonana z twardych skał pochodzenia magmowego (bazalt, sjenit, granit), które charakteryzuje bardzo wysoka odporność na ścieranie i oddziaływania fizyczne.

Pewną alternatywą dla skądinąd drogich kostek magmowych, są rozwiązania oparte na piaskowcu.

Należy jednak zaznaczyć, że po pierwsze charakteryzuje je znacznie większa nasiąkliwość a po drugie, znacznie gorzej znoszą one duże obciążenia.

Niewątpliwą zaletą kamienia, jest ciekawy design.

Jego cechą specyficzną jest tzw. starzenie, które nieco zmienia wygląd kamienia, nadając mu swoistej dostojności.

Grubość elementów kamiennych, zastosowanych do wyłożenia nawierzchni podjazdu, powinna być taka sama jak we wstępie, to jest od sześciu, do dziesięciu centymetrów.

3. Podjazd do garażu z kostki betonowej

Zaletą kostki betonowej jest stosunkowo niska cena, aczkolwiek jest ona bardziej niż kamień podatna na oddziaływania mechaniczne.

Atutem tego tworzywa jest również możliwość odwzorowywania innych materiałów, a zwłaszcza różnych rodzajów kamienia.

Mitem jest stwierdzenie, że kostka betonowa jest nudna.

Nic bardziej mylnego.

Choć w większości przypadków spotykamy kostki o uporządkowanej, stonowanej kolorystyce, to nie brakuje rozwiązań o ciekawym, wręcz uderzającym designie.

Kostki betonowe mogą być fazowane, obijane, ostre i zaokrąglone.

W procesie produkcji, do niektórych z nich dodaje się specjalne kruszywo, które tworzy na ich powierzchni charakterystyczną strukturę.

Jaka powinna być standardowa grubość kostki betonowej dla podjazdu?

Najlepiej wykorzystać w tym celu elementy o grubości sześciu centymetrów.

W przypadku powierzchni narażonych na większe obciążenia, dobrym pomysłem jest wykorzystanie grubszej kostki, bądź też zastosowanie innego materiału na podjazd do garażu (opcjonalnie kamienia).

4. Podsypka

Struktura podsypki jest zależna przede wszystkim od planowanego obciążenia.

Jeśli jest ono relatywnie małe (samochody osobowe i ruch pieszy), całkowicie wystarczy 20 cm piasku.

Przy większych obciążeniach, doskonale sprawdzi się mieszanina cementu i piasku (1:12), pod którą powinien się znaleźć tłuczeń, lub gruby żwir (10 – 15 cm).

Przy bardzo dużych, prognozowanych naciskach, optymalnym rozwiązaniem będzie podsypka o grubości 30 centymetrów, składająca się kolejno od dołu z tłucznia, żwiru i mieszaniny cementu z piaskiem.

Podjazd do garażu a problem wody

Podjazd do garażu a problem wody
Podjazd do garażu a problem wody

Zabezpieczenie podjazdu przed nadmiarem wody, jest dosyć proste i polega na zastosowaniu niewielkiego przechyłu, o którym pisaliśmy we wstępie.

Woda może być odprowadzona bezpośrednio do gruntu, aczkolwiek zaleca się, by nie pozostawała ona w przestrzeni otaczającej podjazd, lecz by przelewała się ona jeszcze dalej, przez rurę drenerską aż do kanalizacji (jeśli taka instalacja została przewidziana).

Zaleca się, by przy montażu odwodnienia, wybierać instalacje liniowe, składające się z kratki pokrywającej kanał odwadniający.

Najlepszym rozwiązaniem są kratki wykonane z blach ocynkowanej, która jest odporna na długotrwałe działanie wilgoci.

Ważną kwestią, uwzględnianą przy wyborze instalacji odprowadzającej wodę z podjazdu, jest wytrzymałość na obciążenia mechaniczne.

Producenci wprowadzili kilka klas takich rozwiązań, oznaczonych literami od A, do F, których parametry są dodatkowo precyzowane za pomocą określonych wartości, np:

  • Klasa A 15 – definiuje odwodnienia dróg dla pieszych i ścieżek rowerowych.
    Instalacje tej klasy, mogą znieść obciążenie na poziomie maksymalnie 15kN/cm2.
  • Klasa D 400 – definiuje drogi dla wszystkich pojazdów.
    Instalacje w tej klasie potrafią wytrzymać maksymalnie 400 kN/cm2.

Problem nieodpowiedniego odprowadzania wody jest szczególnie dotkliwy zimą, gdy podjazd może pokryć się pewną warstwą lodu, utrudniającą bezpiecznie poruszanie się pieszym i pojazdom.

Najbardziej zaawansowane układy odwadniające posiadają specjalny kabel grzejny, który najczęściej montuje się na wysokości korytka odwadniającego.

W ekstremalnych przypadkach warto zastanowić się nad zamontowaniem instalacji grzejnej na całej powierzchni podjazdu.

Przy projektowaniu instalacji odwadniającej, należy zwrócić szczególną uwagę na powierzchnię podjazdu i średnią ilość wody opadowej (lub śniegu) w ciągu roku.

W związku z tym, że w Polsce mamy do czynienia z klimatem umiarkowanym, należy tak zaprojektować odwodnienie, by odprowadzało ono relatywnie duże ilości wody (zwłaszcza podczas gwałtownych burz).

Podjazd do garażu — jak wykonać i ile kosztuje?

Poniżej przedstawiamy kilka metod wykonania podjazdu do garażu.

Każda z nich uwzględnia inną specyfikację zastosowanego podłoża.

W poniższych kosztach nie uwzględniono cen za robociznę, które są ustalane indywidualnie z wykonawcą.

1. Wykonanie podjazdu z kruszywa

Jest to najtańsza i najszybsza metoda wykonania podjazdu.

Jej szacunkowy koszt to około 2000 złotych (w zależności od warunków miejscowych).

Rozpoczynamy ją od wytyczenia trasy przebiegu pojazdu.

Następnie usuwamy zalegający humus i wykładamy ziemię specjalną geowłókniną.

W ten sposób łatwo odizolujemy strukturę podjazdu od gruntu.

Gdy już powierzchnia będzie odpowiednio przygotowana, nakładamy na nią maksymalnie 20-centymetrową warstwę grubego tłucznia, a następnie maksymalnie 10 centymetrów żwiru.

Na koniec wysypujemy całość miałem kamiennym  lub żwirem dekoracyjnym (około 5 cm).

Wierzchnia warstwa kruszywa nie powinna być wykonana z miękkich, łatwo pylących skał.

Im wyżej, tym zastosowane materiały powinny mieć mniejszą średnicę cząstek.

W ten sposób, można łatwo stworzyć bardzo wytrzymałą nawierzchnię, którą jednak trzeba będzie z biegiem czasu uzupełniać.

Nie zapominajmy o nawadnianiu każdej z warstw i ich dokładnym ubiciu!

Jaka jest cena podjazdu do garażu z kruszywa o powierzchni około 50 m2?

  • Jedna rolka geowłókniny200 złotych.
  • Tona tłucznia – 60 zł (będzie nam potrzebne maksymalnie 20 ton).
  • Tona żwiru – 60 złotych (będzie nam potrzebne maksymalnie 15 ton).
  • Opcjonalne krawężniki w cenie około 15 złotych każdy.

2. Wykonanie podjazdu z kostki brukowej

Rozmiar kostki brukowej najlepiej dobierać do pola powierzchni podjazdu.

Im będzie on większy, tym większą kostkę należy zastosować.

Warto zabudować kostkę chropowatą, która zabezpieczy pojazd przed poślizgiem.

Pracę rozpoczynamy analogicznie jak w przypadku wjazdu do garażu z kruszywa.

Wytyczamy drogę przebiegu, usuwamy humus i wykładamy całość geowłókniną.

Na tak przygotowane podłoże wysypujemy tłuczeń, którego warstwa powinna mieć maksymalnie 30 cm grubości.

Przed jego nałożeniem należy wyłożyć boki kostką brukową.

Na koniec, gdy podsypka będzie już gotowa (należy ją uzupełnić warstwą piasku o grubości 5 cm), nakładamy poszczególne kostki.

Oczywiście każdą z nich dobijamy gumowym młotkiem.

Po wyłożeniu kostki należy ją odpowiednio zaimpregnować, przy pomocy dedykowanych środków.

W ten sposób zmniejszamy jej nasiąkliwość i zwiększamy odporność na ścieranie.

Na koniec wysypujemy całość piaskiem, w celu wypełnienia ewentualnych szczelin.

Łączny koszt wybudowania podjazdu w oparciu o te materiały uszczupli nasz budżet o około 4100 złotych.

Na sumaryczną cenę wjazdu do garażu z kostki brukowej złożą się następujące wydatki:

  • Kostka brukowa to wydatek około 40 zł/m2 a więc łączny koszt takiej nawierzchni to około 2000 złotych.
  • Geowłóknina – to koszt rzędu 200 złotych.
  • Tłuczeń (przy tych samych stawkach) to cena około 1500 – 1800 złotych.
  • Piasek to wydatek rzędu 30 złotych za tonę. Do wykonania tej inwestycji, będzie nam potrzebne około 5 ton.

3. Wykonanie podjazdu z betonu wylewanego

Podjazdy wykonane z betonowej wylewki, wymagają zastosowania solidnej podbudowy z tłucznia.

Na samym początku wykonuje się wykop (na około 30 cm głębokości).

Następnie wykłada się go geowłókniną, po czym stawia szalunek.

Na warstwę geowłókniny, nakłada się 15 cm tłucznia (opcjonalnie gruzu).

Tak przygotowaną warstwę wylewa się betonem, w celu zapełnienia wszystkich wolnych przestrzeni pomiędzy kruszywem.

Zaprawa powinna sięgać na około 5 cm wzwyż powierzchni tłucznia.

Na koniec wylewa się drugą warstwę betonu o grubości około 10 cm.

Zaleca się, by beton posiadał klasę C16/20.

W podjazdach betonowych ważne są przerwy dylatacyjne, które winno się stawiać co około 2.5 metra.

Zaleca się również, by drugą warstwę betonu wzmocnić siatką zbrojeniową.

Wyrównanie wylewki powinno odbywać się za pomocą deski, przesuwanej po umieszczonym wcześniej szalunku.

Po wylaniu tak przygotowanej nawierzchni, powinno się ją co jakiś czas pielęgnować, wykorzystując w tym celu zwykłą wodę (polewamy nią powierzchnię przez około 3 – 4 dni).

Ile zapłacimy za podjazd do garażu z betonu?

  • Koszt geowłókniny to około 200 złotych.
  • Koszt tłucznia wyniesie około 900 zł (15 ton).
  • Koszt jednego metra sześciennego betonu (w zależności od klasy) to około 200 – 300 zł. W celu zrealizowania powyższej inwestycji, będziemy potrzebować około 10 metrów sześciennych tego tworzywa.
  • Koszt siatki to około 400 zł.

Po zsumowaniu powyższych kosztów, łączna cena w/w inwestycji, wyniesie około 4000 – 4500 złotych.

4. Wykonanie podjazdu z płyt ażurowych

Płyty ażurowe to bardzo popularna forma wykończenia nie tylko podjazdów pod garaż, ale też krawędzi zbiorników wodnych.

Jak zrobić podjazd do garażu z płyt ażurowych?

Ze względu na ich niepełną strukturę, do wyłożenia podjazdów winno się stosować płyty o grubości co najmniej 10 cm.

Podbudowa podjazdu z płyt ażurowych powinna wyglądać dokładnie tak samo, jak w przypadku kostki brukowej.

Jeśli jednak zależy nam, by w otworach wyrósł nam piękny trawnik, koniecznie trzeba zastąpić piasek żyzną ziemią.

Przekrój przez strukturę podjazdu do garażu wykonanego z płyt ażurowych, wygląda dokładnie tak samo, jak w przypadku powyższych rozwiązań.

Mamy więc do czynienia z trzema warstwami:

  • geowłókniną,
  • tłuczniem,
  • piaskiem (ewentualnie ziemią).

Jeśli zależy nam na pięknym wyglądzie takiej nawierzchni, można ją obsypać specjalnym żwirem dekoracyjnym.

Ile zapłacimy za taką inwestycję?

Łączny koszt realizacji podjazdu do garażu z płyt ażurowych to wydatek rzędu 5000 złotych, zakładając, że chcemy wybudować podjazd o powierzchni 50 m2.

W skład wymienionej kwoty wchodzić będą:

  • Koszt geowłókniny jest kosztem stałym i podobnie jak w powyższych przypadkach wynosi około 200 zł.
  • Łączny koszt piasku to 150 zł (zakładając, że każda tona to 30 zł).
  • Koszt żwiru dekoracyjnego to wydatek rzędu 750 złotych, przy założeniu, że będziemy potrzebować około 5 ton po 150 złotych każda.
  • Koszt płyt ażurowych to około 2000 złotych. Średnia cena metra kwadratowego płyty to około 40 złotych.

5. Wykonanie podjazdu do garażu za pomocą płyt PVC

Alternatywnym rozwiązaniem jest zastosowanie płyt PCV, które charakteryzują się bardzo małą podatnością na działanie sił zewnętrznych i całkowitą odpornością na wilgoć i mróz.

Układamy je podobnie, jak w powyższych przypadkach, aczkolwiek — patrząc od dołu — najpierw wprowadzamy gruby żwir, a następnie geowłókninę.

Ze względu na relatywnie niski koszt podłoża wykonanego z PVC (metr kwadratowy to wydatek rzędu 1500 – 2000 złotych), ostateczna cena tak przygotowanego podłoża będzie oscylować w okolicach 4500 złotych.

Przy wyborze tej metody, warto zwrócić uwagę na odpowiednią pielęgnację paneli, które muszą być w miarę często zwilżane wodą (przynajmniej na kilka dni po nałożeniu).

Zaleca się również, by przez dwa, do trzech tygodni od nałożenia paneli, nie obciążać ich zbyt mocno.

Jeśli istnieje taka możliwość, powinniśmy unikać stąpania po niej.

Podjazd do garażu można również wykonać z kamienia łupanego, czy kamienia polnego.

Podsumowanie

Stworzenie podjazdu pod garaż wymaga przemyślenia wielu czynników, od rodzaju zastosowanego podłoża, aż po materiał na podsypkę i formę odwodnienia.

Choć ostateczna decyzja należy do nas, wybór odpowiedniej metody nie powinien być nacechowany wyłącznie oszczędnością.

Wręcz przeciwnie — wjazd do garażu pod domem to inwestycja na lata, którą należy wykonać w sposób solidny i profesjonalny.

FAQ

✓ Ile kosztuje wykonanie podjazdu?

Koszt podjazdu z kruszywa to około 2000zł; podjazd z kostki brukowej to wydatek ok. 4100zł; podjazd betonowy może kosztować w granicach 4000-4500zł, a z płyt ażurowych 5000zł

✓ Jakie wymiary powinien mieć podjazd do garażu?

Szerokość podjazdu do garażu powinna wynosić co najmniej 3 m. Jeśli nasz podjazd jest jednocześnie wejściem do domu, winien być on szerszy (najlepiej 4.5 metra). Grubość nawierzchni nie powinna być mniejsza niż 6 cm. Nachylenie wzdłużne powierzchni wjazdu do garażu powinno oscylować w okolicach od 3 do 4 stopni.

✓ Jaki kamień warto stosować na podjazd?

Na podjeździe do garażu sprawdzą się bazalt, sjenit i granit.

1 Komentarz
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze