Jak wybrać bramę wjazdową? Wyjaśniamy w poniższym artykule!
Wjazd na działkę zazwyczaj wyznacza się na wprost garażu. Decydują o tym względy praktyczne.
Jednocześnie trzeba wybrać określony rodzaj bramy wjazdowej, a od tego zależy, ile miejsca zajmie ona na podjeździe.
Na pewno powinna być estetycznie i stylem dopasowana do charakteru domu oraz stanowić spójną całość z ogrodzeniem. Jakie mamy rodzaje bram wjazdowych i czym kierować się przy wyborze – o tym w naszym poradniku.
Bramy wjazdowe
Brama wjazdowa stanowi niezwykle istotny element części ogrodzeniowej i należy już na etapie planowania wjazdu na działkę pomyśleć o konkretnych rozwiązaniach.
To pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek w przyszłości, a przede wszystkim idealnie dopasować konkretny rodzaj bramy do potrzeb i możliwości finansowych domowników.
Warto przy tym pamiętać, że cena jest zaledwie jednym z ważnych czynników i tak naprawdę to nie ona powinna być najważniejszym kryterium wyboru.
Brama wjazdowa na posesję powinna:
- Gwarantować w pełni bezpieczne użytkowanie.
- Zapewniać jak najbardziej komfortowy wjazd na posesję.
- Być stylistycznie dopasowana zarówno do ogrodzenia, jak i bryły budynku.
Szerokość bramy wjazdowej
Odpowiednia szerokość bramy wjazdowej jest istotna nie tylko ze względu na bezpieczeństwo i wygodę użytkowania, ale musi być również zgodna z przepisami prawa budowlanego.
Wedle nich minimalna szerokość bramy wjazdowej wynosi 2,4 m.
Należy tu wyraźnie podkreślić, że chodzi o szerokość bramy wjazdowej, a nie samego wjazdu na posesję, którego minimalna szerokość wynosi 3 m.
Z pewnością lepszym rozwiązaniem będzie jednak trochę szersza brama w stosunku do wymaganego minimum, a wtedy codzienny wyjazd bądź wjazd na posesję nie będzie stanowić dużego wyzwania i to nawet przy szerokości samochodu powyżej 2 m.
Trzeba też mieć na uwadze szerokość drogi dojazdowej oraz minimalny promień skrętu pojazdu, a decydująca w tym aspekcie będzie odległość pomiędzy krawędzią drogi a bramą wjazdową.
W przypadku odległości większej bądź równej promieniowi skrętu samochód będzie miał odpowiedni zapas miejsca przejeżdżając przez bramę.
Natomiast przy odległości mniejszej tylna część pojazdu będzie trochę ścinać zakręt, a wtedy może nachodzić na słupek bramy.
Dlatego zaleca się montaż bramy wjazdowej mającej 3,5-4 m szerokości, ewentualnie można cofnąć bramę w głąb posesji, ale oznacza to skrócenie długości podjazdu.
Koniecznie trzeba też pamiętać, żeby brama nie otwierała się na zewnątrz działki i dotyczy to każdego rodzaju bram, także bram wjazdowych przesuwnych.
Ich mechanizm oraz część przesuwna muszą w całości funkcjonować w obrębie posesji.
W innym przypadku właścicielowi grozi nakaz rozbiórki wcześniej zamontowanej bramy.
Lokalizacja bramy wjazdowej
Usytuowanie wjazdu na teren posesji musi być w pełni zgodne z projektem zagospodarowania terenu.
Najczęściej jest to w pobliżu furtki wejściowej i stąd w ofercie producentów znajdują się również bramy wjazdowe z furtką wejściową, aby całość strefy wjazdu na działkę prezentowała się spójnie stylistycznie.
Kupowanie w zestawie często też będzie bardziej opłacalne.
W przypadku większych posesji można zdecydować się na pozostawienie przed bramą wjazdową wolnego miejsca postojowego, którego rozmiary umożliwią zaparkowanie pojazdu przed wjazdem.
Pojazd wjeżdżający na posesję nie powinien zaś stwarzać żadnego zagrożenia dla ruchu drogowego i pieszego, więc należy dobrze zaplanować bramę wjazdową na działkę zlokalizowaną przy ruchliwej drodze.
Konstrukcja bramy wjazdowej
Każda brama wjazdowa składa się z kilku elementów.
Skrzydła bramy
Skrzydła bramy wjazdowej wykonuje się zazwyczaj ze stali i są to zespawane elementy kute bądź walcowane profile – profile zamknięte mające przekrój kwadratowy albo prostokątny, kątowniki i płaskowniki.
Czasami zdarza się, że jedynie ramy nośne bram wjazdowych są metalowe i wypełnia się je sztachetami drewnianymi czy też specjalnymi listwami z tworzywa sztucznego.
Zdarza się też wypełnienie panelowe.
Jednak najczęściej także wypełnienie będzie stalowe.
Zdecydowanie rzadziej zdarzają się bramy wjazdowe pełne drewniane z drewna litego lub klejonego, które jednak pięknie komponują się z otoczeniem i mogą podkreślać styl domu.
Stal z pewnością jest mocniejszym materiałem, a przede wszystkim bardziej odpornym na działanie zmiennych warunków atmosferycznych.
Jednak konieczne okazuje się zastosowanie stali dobrej jakości, która nie będzie korodować i szybko niszczeć.
To dlatego należy wybierać bramy ze stali ocynkowanej ogniowo i proszkowo malowanej.
Taka stal musi zostać wcześniej dobrze przygotowana, aby pokrycie z warstw cynku i farby było mocne i dokładne.
Jeżeli ktoś decyduje się drewno, to warto wybierać drewno niewymagające impregnacji np. egzotyczny padouk, aczkolwiek często to będzie też dąb europejski.
Siłowniki do bram wjazdowych
Konstrukcja skrzydeł musi być na tyle mocna, aby można było bramę często otwierać i zamykać bez ryzyka jej deformacji bądź uszkodzenia.
Blisko zawiasów mocuje się siłownik do bramy wjazdowej.
Trzeba pamiętać, że szczególnie na bramy wjazdowe dwuskrzydłowe na pilota otwierane za pomocą siłownika automatycznego działają duże siły.
Ponadto siłownik musi też być w stanie pokonać siłę parcia wiatru, co jest dość trudne przy dużej powierzchni wypełnień.
W takiej sytuacji warto wybierać modele bram wjazdowych ze specjalnymi elementami wzmocnionymi, do których mocuje się siłowniki.
Siłowniki kupuje się w komplecie z dwoma uchwytami montażowymi.
Jeden uchwyt służy do przytwierdzenia siłownika do skrzydła bramy, natomiast drugi pozwala zamocować siłownik na słupku nośnym.
Rozmieszczenie punktów mocowania zależy od rodzaju i wymiarów siłownika bramy wjazdowej.
Należy zadbać o bardzo solidne umocowanie na słupku.
W przypadku słupków stalowych uchwyty montażowe można przyspawać, natomiast do słupków betonowych czy murowanych stosuje się specjalne kotwy.
Konieczne jest też zapewnienie swobodnego obrotu siłownika wokół osi w elementach montażowych.
Do wsporników płytek montażowych warto jeszcze przyspawać niewielkie blokady na śruby mocujące siłownik.
W ten sposób uniemożliwi się odkręcenie śrub i zabezpieczy się siłownik przed kradzieżą.
Względy estetyczne decydują o tym, że w bramach o lekkiej ażurowej konstrukcji albo w bramach kutych tradycyjny siłownik nie będzie prezentował się dobrze.
Wtedy zaleca się niemal niewidoczny napęd schowany w skrzynce hermetycznej i zamontowany pod powierzchnią terenu.
Widoczna pozostaje tylko mała oś napędzająca skrzydło bramy.
Słupki
Wymiary słupków zależą od sposobu mocowania siłownika.
Szerokość 10 cm najczęściej okazuje się wystarczająca do stabilnego zamocowania płytki montażowej siłownika, natomiast zdecydowanie większe znaczenie będzie mieć grubość słupków.
Chodzi tutaj o wymiar mierzony prostopadle w stosunku do płaszczyzny bramy.
Każdy siłownik ma ściśle określoną odległość maksymalną osi obrotu od płaszczyzny bramy.
Problemów nie będzie przy słupkach stalowych, których grubość nie przekracza kilkunastu centymetrów.
Z kolei słupki betonowe lub murowane są grubsze, a wtedy zamontowanie siłownika bywa utrudnione, szczególnie przy znacznym cofnięciu płaszczyzny bramy w stosunku do lica słupka.
W takiej sytuacji konieczne jest wykonanie podcięcia w słupku, w którym zamocuje się płytkę montażową napędu.
To zmniejszy odległość osi obrotu siłownika od płaszczyzny bramy.
Jeżeli nie ma możliwości wykonania podcięcia, należy zastosować siłownik o ramieniu łamanym, który jednak wymaga więcej miejsca za osią obrotu po otwarciu bramy.
Kiedy za siłownikiem będzie od razu jakaś ściana czy załamanie ogrodzenia, to może się okazać, że nie ma szans na montaż bramy wjazdowej przesuwne łamanej.
To pokazuje, jak istotne jest dokładne wcześniejsze przemyślenie, na jaki rodzaj bramy się zdecydować i jakie rozwiązanie okaże się najbardziej optymalne, a czasami jedynie możliwe do realizacji.
Montaż bramy wjazdowej
Prawidłowy montaż gwarantuje właściwe funkcjonowanie bramy wjazdowej i to bez względu na warunki atmosferyczne.
Odpowiedni fundament
Fundament pod bramę powinien znajdować się poniżej głębokości przemarzania gruntu.
Zapobiegnie to wtedy wysadzaniu fundamentu w okresie zimowym, które zagrażałoby naruszeniem ustalonej geometrii i stabilności bramy.
W takiej sytuacji trudno byłoby korzystać swobodnie z bramy, ponieważ pojawiłyby się problemy z jej otwieraniem i zamykaniem.
Wypoziomowanie bramy
Równie istotne jest wypoziomowanie bramy wjazdowej.
W przypadku bram wjazdowych dwuskrzydłowych krzywe założenie skutkowałoby ich niedomykaniem się.
Z kolei przy bramach przesuwnych dochodziłoby do szybkiego zużywania się łożysk prowadzących – przy złym wypoziomowaniu działałaby po prostu zbyt duża siła.
Sposób montowania zawiasów
Nieprawidłowo zamontowane zawiasy prowadzą do opadania bramy.
W konsekwencji będzie ciężko taką bramę domknąć.
Trzeba też zwrócić uwagę na jakość materiałów i konstrukcję zawiasów.
Słabej jakości materiały będą skrzypieć, rdzewieć i utrudniać ruchy bramy, natomiast niewłaściwa konstrukcja powoduje wypaczenia i klinowanie się bramy.
Bramy wjazdowe rozwierane, dwuskrzydłowe
Bramy wjazdowe dwuskrzydłowe idealnie sprawdzą się nie tylko na dużych działkach, ale również na działkach wąskich i jednocześnie głębokich.
Taka brama zajmuje dość dużo miejsca na podjedzie, jednak na długiej działce nie ma to większego znaczenia.
Bramy tego typu mogą mieć jedno bądź dwa skrzydła, które mocuje się do posadowionych na fundamencie słupków.
Jak już wcześniej wspomniano, takie słupki bywają murowane, betonowe lub metalowe.
Do nich mocuje się odpowiednie zawiasy i na nich właśnie zwiesza się skrzydło bramy.
Kąt rozwarcia skrzydła ma 90°-100°.
Specyfika konstrukcji sprawia, że szerokość jednego skrzydła bramy wjazdowej rozwieralnej może mieć maksymalnie 3 m.
Oznacza to, że tylko taką szerokość będzie osiągać brama jednoskrzydłowa, natomiast dwuskrzydłowa może być szeroka na 6 m (po 3 m każdego skrzydła).
Jeżeli bramy rozwierane otwierane są ręcznie, to na ich wyposażeniu będzie jeszcze zamek oraz połączony z nim specjalny rygiel blokujący.
Trzeba jednak mieć świadomość, że tego typu duże i ciężkie skrzydła naprawdę trudno otwierać ręcznie.
Coraz częściej wybierane jest otwieranie bramy automatyczne, a wtedy konieczne jest zamontowanie elektrycznych bądź hydraulicznych siłowników.
W przypadku braku zasilania cały mechanizm wyłącza się, więc bramę można otworzyć ręcznie.
Silnik, który jest konieczny do funkcjonowania sterowanej zdalnie bramy rozwieralnej mocuje się do słupka albo do podmurówki ogrodzenia.
Można też go ukryć w obudowie i wkopać w ziemię, a wtedy nie jest widoczny.
Przy wyborze bram wjazdowych rozwieranych na wymiar należy pamiętać, że muszą one otwierać się do wewnątrz posesji, więc zajmują sporo miejsca na podjeździe po ich otwarciu.
To ważne, aby w żaden sposób nie zablokować sobie możliwości całkowitego otwarcia bramy, jej zamykania czy też otwierania drzwi do garażu, kiedy samochód stoi na podjeździe.
Bramy wjazdowe rozwierane mogą być jednoskrzydłowe lub dwuskrzydłowe.
Ten drugi rodzaj jest wyposażony w rygiel blokujący, dzięki czemu nie ma ryzyka przypadkowego otworzenia się.
Czasami zdarza się też mocować w ziemi od strony ulicy ogranicznik metalowy, aby brama nie otwierała się na zewnątrz działki.
Mimo że brama wjazdowa dwuskrzydłowa może mieć w sumie aż 6 m, to konieczność odśnieżania podłoża, aby otwierać skrzydła skutecznie zniechęca do tego typu rozwiązania.
Raczej wybiera się bramy rozwierane o mniejszej szerokości.
Największą zaletą bram rozwieranych jest możliwość ich cofnięcia w stosunku do linii ogrodzenia, a więc w głąb parceli.
Może to okazać się konieczne przy wyjątkowo wąskiej drodze dojazdowej.
Ceny bram wjazdowych dwuskrzydłowych
Cena bramy wjazdowej dwuskrzydłowej otwieranej ręcznie kształtuje się na poziomie 600-800 zł.
Koszt oczywiście wzrasta, jeżeli brama wjazdowa zostaje wyposażona w napęd automatyczny.
Cena samego napędu wraz montażem wynosi 1000-1200 zł.
Bramy wjazdowe przesuwne
Bramy wjazdowe przesuwne wykonane są tylko z jednego skrzydła, które porusza się wzdłuż ogrodzenia oraz dwóch słupków.
Słupek prowadzący utrzymuje skrzydło w pionie, natomiast słupek skrajny zapobiega wysuwaniu się skrzydła z prowadnicy.
Skrzydło bramy przesuwnej chowa się za ogrodzenie, a tym samym nie potrzebuje tyle miejsca, co brama rozwierana.
Bramy wjazdowe przesuwne mogą mieć dowolną szerokość skrzydła.
Trzeba jednak pamiętać, że skrzydło zawsze porusza się od wewnętrznej strony ogrodzenia i nie może przesuwać się na sąsiednią działkę.
Dlatego jest konieczne sprawdzenie długości ogrodzenia – nic nie może blokować ruchu skrzydła i lepiej nie zasłaniać bramą furtki wejściowej.
Czasami korzystniejszym rozwiązaniem będzie zastosowanie bramy wjazdowej przesuwnej złożonej z dwóch przeciwnie rozsuwających się skrzydeł – wtedy nie potrzeba dużo miejsca w linii ogrodzenia.
Zalety bram wjazdowych przesuwnych
- Bramy przesuwne wymagają mniej miejsca niż tradycyjne bramy rozwieralne;
- Idealne na parcelach z krótkim podjazdem;
- Najlepszy wybór w przypadku działek, na których teren wznosi się za bramą;
- Bramy przesuwne zapewniają wygodę i komfort użytkowania;
- Są bardzo funkcjonalne, solidnie wykonane i bezpieczne;
- Bramy przesuwne dostępne są w wielu wzorach i kolorach;
- Mają możliwość zamontowania całościowej automatyki, a także systemu antywłamaniowego.
Bramy wjazdowe przesuwne ceny
Ceny najtańszych bram wjazdowych przesuwnych otwieranych ręcznie o wymierach 240×150 cm zaczynają się w granicach około 1400-1600 zł, jednak najczęściej kupuje się bramy wjazdowe na pilota z napędem automatycznym, a wtedy brama przesuwna będzie znacznie droższa.
Brama wjazdowa metalowa z napędem oznacza wydatek minimum 3000 zł, a brama przesuwna samonośna 3000-4000 zł.
Jeszcze droższe będą bramy kute wykonywane na zamówienie.
Trzeba liczyć się z tym, że brama przesuwna może kosztować 7000-8000 zł, ale też żywotność oraz estetyka bramy jest wyjątkowa.
Do wydatków na samą bramę należy jeszcze doliczyć koszt montażu, który wynosi 500-1200 zł, w zależności od rodzaju bramy.
Bramy wjazdowe przesuwne występują w dwóch typach.
Brama wjazdowa przesuwna szynowa
W tym przypadku skrzydła przesuwają się na kółkach po specjalnej szynie, która jest umieszczona na fundamencie w podłożu.
To dobre rozwiązanie, kiedy zależy nam na obniżeniu kosztów inwestycyjnych.
Brama ma właściwą pozycję oraz płynnie się porusza dzięki niewielkiej prowadnicy zamontowanej na słupku prowadzącym.
Problem, który może się pojawić podczas użytkowania związany jest ze szyną.
W niej bardzo łatwo gromadzą się różnego rodzaju zanieczyszczenia.
Jeżeli zaniedba się systematycznego usuwania z niej liści, kamieni, piasku czy kawałków gałęzi, to konsekwencją będzie uszkodzenie kółek skrzydła, często nawet jego wypaczenie się.
Bramy szynowe wykazują też dość dużą wrażliwość na mróz.
Zdarza się, że skrzydło po prostu przymarza przy dużych spadkach temperatur.
Brama wjazdowa przesuwna samonośna
Ten rodzaj bramy wjazdowej przesuwnej jest znacznie droższy niż wersja szynowa, ale wyższa cena idzie w parze z niezawodnością i mniej kłopotliwym użytkowaniem.
Skrzydło bramy samonośnej przesuwa się na rolkach, które mocuje się na słupku prowadzącym.
Zawieszone jest tuż nad ziemią – zazwyczaj 5-8 cm – i nie ma tym samym kontaktu z podłożem.
W ten sposób żadne zanieczyszczenia nie przeszkadzają w swobodnym ruchu bramy.
Skrzydło musi mieć jednak przeciwwagę, a to oznacza zwiększenie jego szerokości o 30-40%. Trzeba o tym pamiętać przy planowaniu szerokości bramy.
Większa szerokość bramy wjazdowej prowadzi też do zwiększenia jej ciężaru, więc raczej nie spotyka się mechanizmów ręcznego otwierania przy bramach samonośnych.
Warto jednak zlecać montaż specjalistom, którzy bez problemu dobiorą grubość słupków, a także ich sposób osadzenia w podłożu, aby całość konstrukcji spokojnie wytrzymywała przeciążenia, jakie powstają podczas otwierania i zamykania bramy.
Bramy wjazdowe automatyczne, czy ręczne?
Tradycyjnie otwierane bramy wjazdowe coraz częściej ustępują automatycznemu napędowi i trudno się temu dziwić – w końcu to spore ułatwienie w obsłudze.
Nie tylko nie trzeba mocować się z bramą, ale nawet wysiadać z pojazdu.
Zdalne sterowanie docenia się zwłaszcza w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, kiedy panują niskie temperatury, pada śnieg lub deszcz i silnie wieje.
W takiej sytuacji można otworzyć bramę siedząc wygodnie w samochodzie.
Co więcej, automatyczny napęd do bramy wjazdowej minimalizuje ryzyko kradzieży pojazdu w czasie otwierania bramy.
Kiedy trzeba wysiąść z auta i otworzyć ją ręcznie, to raczej rzadko zdarza się wyłączyć silnik i wyjąć kluczyki ze stacyjki.
Słyszy się czasami o przypadkach kradzieży w takich sytuacjach.
W ofercie rynkowej można znaleźć sporo rozwiązań, które będą przeznaczone do różnych rodzajów bram.
Warto podkreślić, że w mechanizm automatyczny można wyposażyć zarówno bramy dwuskrzydłowe, jak i przesuwne.
Trzeba jedynie dobrać napęd do typu bramy i materiału, z jakiego jest zbudowana, a także do jej rozmiarów i ciężaru.
Ważna jest również częstotliwość użytkowania bramy oraz sposób osadzenia bramy na słupkach.
Przede wszystkim koniecznie będzie sprawdzenie wytrzymałości konstrukcji bramy, dobranie odpowiedniego rodzaju siłowników oraz doprowadzenie energii elektrycznej do ich zasilenia.
Mechanizm można zlokalizować w słupku bramy, ale wtedy trzeba wysiadać z samochodu, aby włączyć otwieranie.
Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest uruchamianie mechanizmu bramy wjazdowej z pomocą pilota wysyłającego fale radiowe albo telefonu komórkowego.
Zaletą bram wjazdowych sterowanych automatycznie jest także możliwość ustalenia, które ze skrzydeł będzie pierwsze się otwierać.
Brama może zamykać się, kiedy samochód przetnie linię fotokomórki albo po upływie określonego czasu od jej otwarcia.
Prawidłowa eksploatacja i konserwacja bramy wjazdowej
Podstawą jest oczywiście dobry montaż, ale to, jak długo posłuży brama wjazdowa zależy też od jej właściwej eksploatacji i systematycznej konserwacji.
Z reguły trochę mniej kłopotliwe będą bramy wjazdowe dwuskrzydłowe na wymiar.
Nie należy ich jednak wykorzystywać do odśnieżania wjazdu, ale jeszcze przed uruchomieniem napędu (lub otwarciem ręcznym) trzeba usunąć zalegający śnieg.
Przesuwanie skrzydłami śniegu prowadzi do nadmiernego ich przeciążenia.
W efekcie szybciej zużyją się mechanizmy napędu, a mogą również urwać się zawiasy.
Pamiętajmy, że skrzydła bramy nie są pługiem śnieżnym!
Zawiasy warto też dodatkowo zabezpieczyć przed mrozem poprzez posmarowanie ich np. towotem czy innego rodzaju smarem.
W przypadku bramy przesuwnej niezwykle istotna będzie czystość szyny, po której poruszają się rolki.
Dlatego konieczne jest usuwanie gromadzących się na niej zanieczyszczeń jak:
- suche liście,
- piasek,
- śnieg,
- lód.
Najmniej kłopotu powinny sprawić bramy przesuwne samonośne, wręcz idealne do naszych warunków pogodowych.
Jednak i w tym przypadku należy usuwać śnieg z przestrzeni, w której porusza się skrzydło i przeciwwaga.
Szczególnej troski wymaga natomiast brama wjazdowa z napędem.
W tym przypadku niezbędne okazują się przeglądy okresowe, zwłaszcza przed okresem zimowym.
Warto pamiętać, że niesprawny siłownik uniemożliwi otwarcie bramy, więc trzeba dokonać przeglądu napędu.
Przyda się oczyścić jego obudowę, do której mogą się przedostawać małe owady i różnego rodzaju zanieczyszczenia.
Konieczna będzie regulacja siły przesuwu bramy, zazwyczaj trzeba ją zwiększyć z upływem czasu.
Kolejna ważna kwestia dotyczy wyregulowania napędu bramy przesuwnej i przeglądu automatu.
Zaniedbanie tego skutkuje wymianą napędu po krótkim czasie użytkowania, a to wiąże się z wysokimi kosztami.
Przy zakupie siłownika do bramy należy zwrócić uwagę na zakres temperatur, w jakich może on pracować, aby nie doszło do unieruchomienia automatyki bramy podczas wyjątkowo silnych mrozów.
Niewłaściwe funkcjonowanie automatyki np. fotokomórek może też wynikać z ich zasypania śniegiem.
Na wąskiej działce dobrze sprawdza sie brama przesuwna. Zabiera po prostu mniej miejsca. W naszym przypadku do bardzo dobre rozwiązanie. Do tego napęd i całość nie dość że wygląda ładnie to jest jeszcze praktyczne
warto zadbać o dobry i fachowy montaż takiej bramy, bo jest to tak samo ważne jak zakup, o ile nie bardziej, jeśli chce się mieć w pełni funkcjonalny produkt
U nas w grę wchodziły tylko bramy automatyczne i takie też zamontowaliśmy. Póki co jesteśmy bardzo zadowoleni, zwłaszcza z pracy fachowców z Warszawy, którzy wykonali swoją pracę sprawnie i bezbłędnie.