Aby legalnie korzystać z wybudowanego domu, należy zgłosić zakończenie budowy bądź uzyskać pozwolenie na użytkowanie budynku w Inspektoracie Nadzoru Budowlanego.

Dokumenty, które musimy złożyć po zakończeniu budowy domu
Zawiadomienie o zakończeniu budowy domu – dokument ten jest wymagany w przypadku prostych domów jednorodzinnych, natomiast dla domów wielorodzinnych bądź obiektów publicznych należy uzyskać pozwolenie na użytkowanie budynku.
Czym się różnią te formalności? Składane dokumenty są takie same, jednak pozwolenie na użytkowanie budynku wymaga przeprowadzenia kontroli.
Ma ona miejsce w okresie do 3 tygodni od złożenia wniosku i tylko w obecności Inwestora.
W pierwszej kolejności po zakończeniu budowy o chęci użytkowania budynku należy zawiadomić Państwową Inspekcję Sanitarną, Państwową Inspekcję Pracy oraz Państwową Straż Pożarną. Przyjmuje się, że jeśli wymienione wyżej organy nie odpowiedzą do 14 dni to oznacza to, że nie wyrażają sprzeciwu i wyrażają zgodę.
Następnym krokiem jest złożenie wymaganych dokumentów w Inspektoracie Nadzoru Budowlanego.
Do wypełnionego formularza zawiadomienia należy dołączyć:
-
- dziennik budowy
- protokoły ewentualnych badań i sprawdzeń (np. użytych materiałów budowlanych)
- potwierdzenie odbioru wykonanych przyłączy oraz kopię świadectwa charakterystyki energetycznej budynku.
Oprócz tego bardzo ważnym dokumentem jest geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza, którą wykonuje wykwalifikowany geodeta.
W zakres jego działań wchodzi stworzenie aktualnej mapy działki oraz zebranie całej dokumentacji geodezyjnej, która wykonywana była podczas budowy (m.in. wytyczenie budynku na działce).
Do wymaganych dokumentów należy również dołączyć oświadczenia.
Dwa z nich wypisuje kierownik budowy, pierwsze dotyczy zgodności wykonania domu z projektem i warunkami pozwolenia na budowę, przepisami i obowiązującymi Polskimi Normami.
Drugie oświadczenie dotyczy doprowadzenia do należytego stanu i porządku terenu budowy, a także – w razie korzystania – ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu.
Inwestor dodatkowo jest zobowiązany do sporządzenia oświadczenia o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, jeżeli eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego zagospodarowania.
Podczas składania zawiadomienia o zakończeniu budowy nie jest wymagana opłata skarbowa, a kopię postawionych dokumentów powinien przechowywać inwestor.
Po dopełnieniu tych formalności należy jeszcze tylko złożyć wniosek o nadanie numeru domu oraz wniosek o stałe zameldowanie.
Obydwa wnioski składamy w urzędzie miasta lub urzędzie gminy również bez dodatkowych opłat.